Osaatko hyödyntää FACEBOOKia yrityksesi markkinointiin?

Postaatko yrityksesi nimissä Facebookiin, mutta koet, että postauksesi eivät saa riittävästi näkyvyyttä. Mietitkö ehkä maksullisen mainonnan hyödyntämistä Facebookissa, mutta et oikein tiedä miten se toimii? Ymmärrä Facebookin logiikkaa, niin tehostat markkinointiasi Facebookissa.

Maija-Leena Rissanen

Eikö Facebook näytä riittävästi yrityksesi postauksia?

Postaatko yrityksesi nimissä Facebookiin, mutta koet, että postauksesi eivät saa riittävästi näkyvyyttä? Mietitkö ehkä maksullisen mainonnan hyödyntämistä Facebookissa, mutta et oikein tiedä miten se toimii? Jos koet turhautumista aiheesta, et ole yksin. Facebook todellakin hyödyntää monenlaista analyysia siinä, mitä se näyttää kenellekin käyttäjälle. Olet ehkä myös kuullut sanan algoritmi? Aukaisen tässä kirjoituksessa mistä on kyse ns. Facebookin algoritmissä ja annan vinkkejä, miten voit parantaa omien postauksiesi näkyvyyttä tässä sosiaalisessa mediassa. Kun ymmärrät Facebookin algoritmia ja toimintamallia, voit tehostaa omaa markkinointiasi Facebookissa kohtuullisin kustannuksin.

”Sosiaalinen media on enemmän sosiologiaa ja psykologiaa, kuin se on teknologiaa.” – Brian Solis

Miten Facebook toimii?

Facebookissa ihmiset keräävät itselleen oman verkoston, ystäviä, kolleegoja, harrastuskavereita, kuka mitäkin. Yrityssivuille yritykset toivovat tietysti tykkääjiä ja seuraajia. Tykkääjät ovat niitä, jotka lähtökohtaisesti näkevät postaukset, seuraajat puolestaan niitä, jotka näkevät niitä enemmän satunnaisesti. Selitän tässä kirjoituksessa, miten tämä kokonaisuus toimii. Toiminnan ymmärtäminen auttaa sinua markkinoijana onnistumaan paremmin viestisi perille menossa.

Ideana koko Facebookin uutis- tai postausvirrassa on se, että Facebook pyrkii näyttämään yksittäiselle käyttäjälle juuri sellaista sisältöä, jonka se arvelee tätä käyttäjää kiinnostavan. Tämä tykkäämiskonsepti onkin ollut yksi Facebookin innovaatio ja se ohjasi liikennettä huomattavasti erityisesti Facebookin alkuaikoina, mutta tänä päivänä uutisvirrasta näytettävien postausten suodattaminen on paljon kehittyneempää ja perustuu ns. algoritmiin ja käyttäjien omiin toimiin, siis muihinkin kuin pelkän tykkää-nappulan käyttöön.

Miksi sosiaaliset mediat käyttävät algoritmeja?

Kaikki yleisimmät sosiaaliset mediat (kuten Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn) käyttävät jonkinlaista algoritmia näyttääkseen käyttäjille relevanttia sisältöä ja tarjotakseen hyvän käyttäjäkokemuksen. Jokainen näistä algoritmeista toimii kuitenkin eri lailla ja lisäksi niitä muutetaan jatkuvasti, mikä tekee markkinoijan elämästä haasteellista.

Sosiaalisen media algoritmi on kokoelma sääntöjä ja dataa, jotka tekevät yhdessä päätöksiä siitä, mitä käyttäjä haluaa kussakin kanavassa (tai somealustassa) nähdä omassa uutis- tai postausvirrassaan. Toisin sanoen siis, esimerkiksi kahden eri henkilön Facebook-uutisvirta näyttää ihan erilaiselta, perustuen juuri siihen, miten nämä henkilöt toimivat omassa sosiaalisessa mediassaan.

Ihan alkuajoista lähtien Facebookin algoritmin päätavoite on ollut tuottaa henkilökohtaisesti kiinnostavaa sisältöä käyttäjän näkymään. Tätä varten Facebook seuraa tarkasti käyttäjien toimintaa palvelussaan ja käyttää sitten tätä seurantatietoa hyväkseen määritellessään mitä sisältöä näytetään. Käyttäytymistietoja ovat siis kaikki tykkäämiset, kommentoinnit, jaot, linkkien klikkaukset, lue lisää -klikkaukset, videoiden katselut jne.

Itse asiassa meille kaikille tuttu TYKKÄÄ-nappula on yksi Facebookin keskeinen ominaisuus. Tänä päivänä sen rinnalle on siis tullut paljon muuta hienostuneempaa analyysia siitä, kuinka käyttäjät toimivat Facebookissa. Asiantuntijat väittävät, että Facebookin logiikka olisi yksi monipuolisimpia (verrattuna esim. Twitteriin tai Instagramiin) eli ei ihme, jos ei tavallinen markkinoijan osaaminen aina riitä yrityksen menestyksellisen näkyvyyden luomiseen Facebookissa.  Kun ymmärrät Facebookin algoritmia ja toimintamallia, voit tehostaa omaa markkinointiasi Facebookissa kohtuullisin kustannuksin.

Miten Facebookin algoritmi toimii?

Tykkäämiskonseptin me moni tunnemmekin. Kun joku tykkää jostain postauksesta, näkyy se yleisemmin hänen verkostonsa uutisvirroissa. Tämän lisäksi Facebook tekee muitakin toimintoja mielenkiintoisen sisällön poimimisessa eli käytännössä näyttämiseen johtava päätös koostuu monen eri tekijän muodostamasta kokonaisuudesta.

Yksi tällainen kokonaisuus on relevanttiusaste tai relevanttiuspisteet (relevancy score).

Facebookin algoritmi pystyy melko suurella varmuudella ennustamaan millainen sisältö kutakin käyttäjää kiinnostaa ja aiheuttaako se sisältöä nauttivassa käyttäjässä minkäänlaista reaktiota (tykkäämistä, jakamista, kommentointia, piilottamista uutisvirrasta tai roskapostiksi merkkaamista). Tämä ennuste saa tietyn juuri sinulle käyttäjänä määritetyn tähän postaukseen liittyvän relevanttiusasteen lukuarvon.

Näiden relevanttiusasteen lukuarvojen perusteella Facebook sitten lajittelee sinulle uutisvirrassa näytettävän sisällön. Eli joka kerran, kun loggaat itsesi sisään, uutisvirrassasi ensimmäiset postaukset ovat niitä, jotka Facebook on määritellyt juuri sinulle tärkeimmiksi ja ehkä jopa semmoisiksi, johon reagoit.

Myös mainokset saavat relevanttiuspisteet. Tämän pitäisi palvella sekä mainoksia katsovaa käyttäjää että yrityksiä, jotka mainostavat. Mainoksien kohdalla relevanttiuspisteitä annetaan kohdeyleisön positiivisten ja negatiivisten palautteiden perusteella, esimerkiksi videoiden katselumäärien tai konversioiden perusteella (siis klikataan mainoksen linkkiä).

Kaverit auttavat tuottamaan relevanttia sisältöä

Muutama vuosi sitten Facebook todellakin suodatti sisältöä em. sääntöjen mukaan. Mutta sitten käyttäjätutkimukset osoittivat, että ihmiset kokivat jäävänsä jostain paitsi. Logiikkaa laajennettiin koskemaan myös käyttäjän yhteisöä ja verkostoa. Eli sillä, mistä sinun ystäväsi tykkäävät sisältönä, on siis merkitystä sille, mitä sinulle näytetään. Edellä mainitsin jo tykkäämiskonseptin. Myös muut ystävien toiminnat vaikuttava siihen, mitä sisältöä näet Facebook-uutisvirrassasi.

Lisäksi käyttäjänä voit määritellä ”näytä ensin” tilejä, joiden postaukset tulevat näkyviin ensimmäisinä uutisvirrassasi. Tämä toiminne löytyy jokaisella Facebook-sivulla oikean yläkulman nuolen alta ”asetuksista” => ”asetukset ja yksityisyys” => ”uutisten asetukset”. En löytänyt tietoa siitä, kuinka moni käyttäjä oikeasti näitä säätelee.

Voit määritellä jopa 30 kaveria tai Facebook-tiliä, joiden postaukset näet ensimmäisenä.

Mitä muuta Facebook seuraa?

Listaan tässä lyhyesti mitä muuta Facebook seuraa. Näistä tiedoista voi olla hyötyä, kun mietit oman yrityksesi Facebook -markkinoinnin sisältöä.

Postaukseen käytetty aika: Facebook seuraa yksittäiseen postaukseen käytettyä aikaa. Toki tähän vaikuttaa esimerkiksi postauksen pituus, mutta Facebook vertaakin kuhunkin postaukseen käytettyä aikaa keskimäärin vastaaviin postauksiin ja määrittelee sen perusteella, että postaus, jota luetaan pitempään, on relevantimpi kuin joku toinen postaus.

Miten tämä sitten vaikuttaa? Perustuen sinun yhteen postaukseen (tai mainokseen) käyttämääsi aikaan, jos se on keskimäärin enemmän kuin johonkin toiseen postaukseen käyttämäsi aika, Facebook näyttää todennäköisemmin samaa postausta jollekin sinun kavereistasi. Sama siis tietysti mainosten osalta.

Videoihin sitoutuminen: Facebook on tehnyt useita käyttäjätutkimuksia siitä, miten käyttäjät toimivat videosisällön yhteydessä. Yksi havainto oli, että lähtökohtaisesti vaikka ihmiset olivat kiinnostuneita jostakin videosta, he eivät kuitenkaan painaneet tykkää -nappulaa, kommentoineet tai jakaneet sitä ystäviensä kanssa. Koskapa edellä mainittu sitoutuminen oli ollut siihen asti pääasiallinen tapa määrittää kiinnostus, Facebookin piti keksi muu tapa määrittää relevanttius. Tästä johtuen Facebook seuraa esimerkiksi sitä laittaako käyttäjä äänet päälle, klikkaako videon koko ruudun näytölle tai katsooko sitä HD:nä. Jos teet jotakin näistä, niin taas videopostauksen relevanttius lisääntyy.

Melko loogista touhua vai mitä?

Mitä voit ottaa huomioon, kun teet mainontaa ja yrityksen postauksia Facebookissa?

Edellä oli kovin teknistäkin kuvausta siitä, miten Facebookin logiikka toimii. Mitä iloa sen tietämisestä on markkinoijalle? Ehkä sait kuitenkin ajatuksia, miten voit itse lisätä yrityksesi postausten näkyvyyttä. Listaan tähän joitakin vinkkejä, lista ei varmasti ole täydellinen, mutta jos teet osan näistä, niin parannat tuloksiasi.

Ensimmäinen ehdotus on tietysti sisällön laatu. Koskaan ei voi liikaa painottaa, että yksi markkinoinnin perusajatus on oman yleisönsä ja kohdeasiakkaiden tunteminen. Kannattaa panostaa sisältöön, joka oikeasti voi olla kiinnostavaa heille. Tuon esille usein, että sisältösuunnitelma ja markkinointisuunnitelma ovat kulmakiviä hyvässä markkinoinnissa. Suosittelen miettimään myös satunnaisten Facebook -postausten sijaan selkeää linjausta siitä, mitä ja miten yrityksesi postaa. Markkinoinnin vuosikello ja sisältösuunnitelma auttavat pitämään viestinnän linjassa ja johdonmukaisena.

Sitouta yleisöäsi. Mikäli sinulla on luottoystäviä tai toisia yrittäjiä, niin voit sopia tai pyytää heitä tykkäämään, jakamaan tai kommentoimaan postauksiasi. Kuten edellä sanottu, niin esimerkiksi jaettu sisältö saa kyllä aina suuremman yleisön. Omalta kohdaltani jaetut postaukset ovat saaneet (ilmaiseksi) kolmen-nelinkertaisen yleisön tavalliseen postaukseen nähden yhdellä jaolla. Joten kaverit, jakakaa asiallisia postauksia!

Hyödynnä videota. Videopostauksissa kannattaa olla jonkin verran tekstiä, jotta katsoja saa heti ymmärryksen mistä siinä on kyse, Videoissakin itsessään kannattaa hyödyntää tekstejä, jotta viesti menee perille. Ehkäpä käyttäjä napsauttaa kiinnostavan videon kohdalla äänetkin päälle ja relevanttiuspisteet kasvaa ja videosi saa enemmän näkyvyyttä.

Tee tarinoita ja anna vinkkejä omasta alastasi. Tarinat jäävät mieleen. Vinkit ovat hyvä tapa tuoda osaamistasi esiin.

Markkinoinnissa toisto on hyvästä. Eli kannattaa uudelleen julkaista sisältöä (päivitettynä). Kaikki eivät ole nähneet kaikkea ja moni ei selaa yrityskohtaisesti sisältöä pitkälle historiaan. Joku tutkimus väitti, että viestiä pitää toistaa 7 kertaa ennen kuin se menee perille, joten saat rauhassa toistaa ilman, että se puuduttaa yleisösi.  

Kannattaa joskus miettiä millainen on sinun asiakkaasi asiakaspolku ja miten Facebook on osa sitä. Tämä pohdinta voi auttaa jäsentämään Facebookin merkitystä sinun yrityksesi markkinoimisessa.

Hyödynnä Facebookin ryhmiä. Riippuen ryhmästä voit joko suoraan mainostaa tuotettasi tai palveluasi tai sitten kertoa muuten aiheesta, ilman että se on ilmiselvästi mainos. Tiedonjako ja vinkit esimerkiksi toimivat tällaisena. Kannattaa myös itse jakaa postauksia silloin tällöin sopiviin ryhmiin. Tälläkin tavalla saatat saada enemmän näkyvyyttä.

Ja viimeisin vinkki Facebookin käytössä yrityksesi markkinointiin on tietysti maksettu mainos. Yrityssivuilta voit julkaisujärjestelmän kautta laatia mainoksia, kohdentaa niitä haluamallesi maantieteelliselle alueelle, tai ikäryhmälle, määritellä millaisista asioista yleisösi on kiinnostunut jne. Ja mikä parasta voit seurata myös mainontasi tuloksia, eli tilastoja. Kokeilemalla voit löytää omalle yrityksellesi sopivan tavan hyödyntää tätä vaihtoehtoa.

Maksetussa mainostamisessa liikkeelle pääset myös ihan yrityssivun normaalipostauksen kautta eli laatimalla mainoksen postauksena ja klikkaamalla mainosta -nappia. Toki tällöin kannattaa hiukan miettiä  postauksen tyyliä ja sisältöä, jotta se oikeasti on mainoksen oloinen, eikä mikään fiilistelypostaus ilman riittävää informaatiota.

Maksettu mainos leviää yleensä laajemmalle kuin tavalliset postaukset. Omakohtaisia kokemuksia on esimerkiksi videomainosten leviäminen ja siitä, että voi tulla kuraa silmille (no hei, kaksi poikkipuolista kommenttia, kun videota oli katsonut 16 000 ihmistä).  Suosittelen tsekkaamaan Timo Jäppisen mainion videon ”voiko someraivolla tehdä rahaa”. Se asettaa perspektiiviin somen voiman. Tsekkaa video alta:

”Timo Jäppinen: Voiko someraivolla tehdä rahaa?”

Aikuisten oikeasti - kaikki on siis kiinni sisällön laadusta

Sosiaalisen median algoritmit ovat ja pysyvät. Se, mitä näytetään milloinkin, koostuu algoritmien ja käyttäjän yhteistyöstä. Kun ymmärrät Facebookin algoritmia ja toimintamallia, voit tehostaa omaa markkinointiasi  Facebookissa kohtuullisin kustannuksin.

Markkinoijana voimme siis parhaiten vaikuttaa siihen, että postaamamme tai mainostamme sisältö on relevanttia juuri sille meidän kohdeyleisölle. Voimme myös hyödyntää yhteisöjä, joissa on valmiiksi sisällöllemme lämpimiä vastaanottajia. Ehkä kirjoitukseni motivoi sinua yrittäjänä vahvistamaan läsnäoloasi Facebookissa ja saat jatkossa postauksesi paremmin esille inspiroimalla, ilahduttamalla tai opettamalle heitä sinun tuotteistasi tai palveluistasi.

Faktoja Facebookista markkinointikanavana

Kun 3400 yritystä tutkittiin (HubSpot 2019), niin raportissa kerrottiin, että:

  1. Yrityksistä 30% käyttää Facebookia markkinointikanavanaa. Se on suurin digimarkkinoinnin kanava. Seuraavaksi tulevat yritysten kotisivut (20%).
  2. Yritykset satsaavat erityisesti tuote/palveluesittelyihin ja toiseksi eniten brändiä tukeviin tarinoihin.
  3. Somekanavista Facebookilla on paras investointien tuottoaste. Kts. alla kuva vertailusta. %-luvut siis se osa yrityksistä, joka koki näin:

4. Katso myös tutkittua tietoa, mikä Facebookin resurssi koetaan parhaaksi tavaksi tuoda esille yritystä:

Ja viimeiseksi paras tieto markkinoijan kannalta tietysti on Facebookin käyttäjämäärä. Meltwaterin mukaan v. 2019 Facebookissa oli 2,7 miljoonaa suomalaista käyttäjää. Kasvussa oli yli 45 vuotiaiden ryhmä.

Oma kommenttini tässä kohden on, että myös B2B -kaupassa ostajana on IHMINEN.

Jos haluat kehittää omaa markkinointiasi, voin auttaa sinua. Kysy rohkeasti lisää!

maija-leenan missio

Haluan auttaa pieniä ja keskisuuria yrittäjiä sekä yksinyrittäjiä löytämään oman tavan toimia alansa kilpailussa. Autan yrittäjiä yli 25 vuoden liiketoiminnan kehittämisen kokemuksella eri alojen yrityksistä. Sydäntäni lähellä ovat erityisesti tuotteistamisen, markkinoinnin ja myynnin kehittämisen haasteet ja mahdollisuudet.

Kysy rohkeasti lisää!

Maija-Leena Rissanen