Nosta markkinointisi uudelle tasolle hyödyntämällä videota

Videoiden kulutus kasvaa jatkuvasti ja tutkimusten mukaan video on yksi tärkeimpiä sisällöntuotannon kohteita yritysten markkinointipanostuksissa. Video on tehokas tapa tuoda esille yrityksen tuotteita ja palveluja. Joko sinulla olisi aika satsata videoon markkinoinnissasi?

Maija-Leena Rissanen

Miksi videoon satsaaminen kannattaa yrityksen markkinoinnissa?

Videoiden kulutus kasvaa jatkuvasti ja tutkimusten mukaan video on yksi tärkeimpiä sisällöntuotannon kohteita yritysten markkinointipanostuksissa. Video on tehokas tapa tuoda esille yrityksen tuotteita ja palveluja. Videolla voit kertoa monenlaisia asioita, opastaa asiakastasi, herättää mielikuvia ja tunteita, jotka lisäävät mielenkiintoa yritystäsi ja tuotteitasi kohtaan.

Mutta mitä on videomarkkinointi? Sen tulisi olla markkinoinnin strateginen valinta hyödyntää videota osana markkinointiasi. Kyseessä ei siis ole pelkästään nopeasti hutaistu videonpätkä tai liikkuva kuva satunnaisessa sosiaalisen median päivityksessäsi.

Videoiden käyttöön markkinoinnissasi pätee ihan samat markkinoinnin perusperiaatteet ja -opit: sinulla tulisi olla määriteltynä kohdeyleisö ja videomarkkinoinnillasi tulisi olla tavoite, miksi juuri sitä teet. Videolla voit esimerkiksi viihdyttää, informoida, pitää asiakas kiinnostuneena brändistäsi ja viime kädessä konvertoida katsoja asiakkaaksesi myynti- tai asiakaspolullasi. Ja videon hyödyntäminen ei lopu siihenkään. Voit opastaa esimerkiksi huoltotoimia, kertoa uusista ominaisuuksia. Videolla vain taivas on rajana.

Videon hyödyntäminen on luova tapa tavoittaa liiketoiminnan tavoitteitasi. Koska videointi on tänä päivänä kaikkien saatavilla, niin kannattaa keskittyä ensimmäiseksi siihen, mikä on sinun viestisi mieluummin kuin keskittyä siihen välineeseen tai mediaan. Kokemuksesta voin sanoa, että tekninen taituruus ja tavoitetaso kasvaa kyllä, kun vaan aloitat hyödyntää videoita.

Jos vielä olet videoskeptikko, niin listaan sinulle muutaman selkeän syyn investoida aikaasi, rahaasi ja kiinnostustasi videoihin:

  1. Monelle meistä on tärkeää, että kotisivuilla käy ihmisiä tutustumassa tuotteisiin ja katsomassa yleensäkin tietoja yrityksestämme, ehkä myös varaamassa aikoja jne. Hakukoneet suosivat tyypillisesti sivuja, joissa on videoita, eli yrityksesi sivut nousevat paremmalla paikalle hakukoneissa, kun sinulla on videosisältöä sivuillasi.
  2. Video on inhimillinen tapa rakentaa asiakassuhteita. Videolla voit tuoda esille omaa toimintaasi ja laittaa yrityksellesi kasvot.
  3. Tarinan kerronta on videolla monipuolista, kun käytössäsi on kuva, ääni ja teksti.
  4. Vaikka videon kulutus kasvaa, niin joillakin aloilla yritykset edelleen hyödyntävät videota vähän markkinoinnissa. Video voi olla siis tapasi erottautua oman alasi kilpailussa.
  5. Tutkimusten mukaan median kuluttajat käyttävät enemmän aikaa videosisältöön kuin muuhun mediaan. Esimerkiksi Facebookissa kävijät katsovat postausta 5 kertaa pitempään, jos siinä on video, verrattuna tekstipostaukseen.

”Markkinointi ei ole enää vaan asioita, joita teet, vaan tarinoita, joita kerrot. ” -Seth Godin

Miten pääset alkuun videolla?

Internet on täynnä erilaisia ilmaisia ja maksullisia videoinnin kursseja, joten tietoa on ainakin saatavilla helposti.

Moni videointivinkkejä antava ammattilainen korostaa sitä, että videointiin kannattaa suhtautua kevyemmin. Tänä päivänä, kun periaatteessa kaikki kännykät ovat videokameroita, niin videon tekeminen onkin todella kaikkien saatavilla.

Eli perussetti millä voit lähteä videoiden tekemiseen pitää sisällään videokameran ja kannettavan tai hyvän kännykkäkameran. Kännykoihin on saatavilla editointisovelluksia, joten sillä voi tehdä jo jotain tarpeellisella tasolla someen ladattavaksi. Mutta jos haluat oikeasti tehdä laadukkaampaa videota, niin tietokoneella on helpompaa tehdä kaikki videon jälkikäsittely käyttäen kunnollista peruseditointiohjelmaa.

Itse videointiin muutaman perusasian kuntoon saattaminen kannattaa:

  1. Kannattaa hiukan katsoa millaista taustaa vasten kuvaat. Kun valitset taustan hyvin, voit säästää tarpeen editoida.
  2. Valaistus on tärkeää. Luonnonvalo on tietysti hyvä, mutta sitä on meillä täällä pohjoisessa välillä niukasti tarjolla. Kannattaa kiinnittää huomiota millaisia valoja käyttää ja millaisia tunnelmia sillä voi herättää.
  3. Kamerakulmaa kannattaa vaihdella. Jos vaikka teet videota, jolla tuot esille jotain asiaasi ”puhuvana päänä”, niin voi olla hyvä vaihtaa välillä kamerakulmaa. Kameraa on yllättävän haastavaa pitää tasaisesti kohdillaan, joten jalustan käyttö auttaa välttämään tahatonta värinää. Pyydä kaveria kuvaamaan video. Hän näkee miltä se näyttää siinä kuvatessa. Harjoittele myös omia selfiejuttuja, käytä siinäkin jalustaa.
  4. Kiinnitä huomioita videon ääneen. Editointiohjelmissa on tyypillisesti mahdollisuus erottaa ääni kuvaraidasta. Eli se mahdollistaa äänen käsittelyn. Opettele poistamaan ylimääräinen kohina ja säätämään äänen taso sopimaksi.
  5. Muutenkin kannattaa muistaa, että raakavideo on raakavideo. Jokaista kivaa roiskausta ei kannata laittaa omaan someen, kannattaa opetella hiukan editoimaan.

Jos videointi arveluttaa, niin Anni Vuohijoen ”Voimaa videosta”- blogi ja videokurssit ovat hyviä aloittelijalle ja pidemmällekin ehtineille: https://voimaavideosta.fi/

Miksi kannattaa tehdä videomarkkinointistrategia?

Markkinoinnin näkökulmasta video on siis työkalu, ei itse tarkoitus. Eli videon käyttöön markkinoinnissa kannattaisi laatia videomarkkinointistrategia tai ainakin miettiä miksi ja mihin videota haluaa hyödyntää oman yrityksen esilletuomiseksi.

Toin jo aiemmin esille peruskysymykset videonkin osalta: kenelle, mitä ja miksi haluat videolla viestiä?

Mieti esimerkiksi sinun asiakkaasi polkua sinun tuotteittesi ääreen eli myyntisuppiloa, missä kohden videon käyttö voisi tehostaa potentiaalisen asiakkaan siirtymistä lähemmäs ostopäätöstä?

Millaisia videoita voisit hyödyntää ja missä herättääksesi yritystäsi ja tuotteitasi kohtaan kiinnostusta. Millaiset videot auttaisivat potentiaalista asiakasta tekemään päätöksen sinun tuotteittesi tai palvelujesi suhteen? Millaiset videot lisäisivät asiakkaiden mielenkiintoa sinun brändiäsi kohtaan ja miten voisit ylläpitää asiakkuutta myös ostamisen jälkeen tai houkutella ostamaan lisää?

Oman videointistrategian onnistumista voit mitata asiakaspolulla esimerkiksi seuraavasti:

  1. Kiinnostuksen herättäminen ja tietoisuus eli kuka olet ja mitä edustat? Hyvä mittari on videoiden katselukerrat.
  2. Hankinnan harkinta eli millaisia ongelmia ratkaiset? Tässä mittarina voisi olla kuinka pitkään ihmiset katsovat videotasi, miten joku toimii ja millaisia ongelmia se ratkaisee.
  3. Ostopäätöksen tekeminen vaatii katselijan vakuuttamisen tuotteittesi tai palvelujesi erinomaisuudesta. Onnistumista tässä voi mitata konkreettisina konversioina eli esimerkiksi kuinka moni teki tavoitteen mukaisen toiminnon (tilauksen, ajanvarauksen, uutiskirjeen tilauksen jne.)

 

Kun olet määritellyt edellä olevia asioita, niin voit ruveta tekemään videoita tavoitteellisesti. Kuten jo sanottu, video on tehokas tapa tuoda esille yrityksen tuotteita ja palveluja.

Millaisia videoita yrityksen kannattaa tehdä?

3 tärkeää videota, mitä jokainen pieni yrittäjä voisi tehdä

  1. tuotevideo, joka kertoo mistä tuotteessa tai palvelussa on kyse (lyhyt, selkeä, mistä on kyse, minkä ongelman tuotteesi ratkaisee). Muista, että sisältö on aina tärkeämpää kuin se kuinka teknisesti hieno videosi on.
  2. asiakasreferenssivideo esimerkiksi haastattelu, jonka editoit
  3. yritysesittelyvideo, sinun tarinasti, mistä yrittämisessäsi on kyse, sinun arvosi ja miten ne näkyvät asiakkaillesi

Asiakasrefenssivideot ovat hyvä tapa tuoda esille yrityksen toimintaa ja palveluja. Videoilla, joissa kerrot tuotteittesi käytöstä ja mahdollisuuksia, lisäät uusintaostoja ja ylläpidät asiakkuuksia.

Sosiaalisen median pienillä videoilla voit kertoa toiminnastasi, oivalluksistasi, mitä yrityksessäsi tehdään.

Yksi tapa hyödyntää videota, on tehdä sarja videoita eri näkökulmista samasta aiheesta.

Miten hyödynnät tai jaat videoitasi?

Olet siis nyt tehnyt videosi. Jotta siitä olisi jotain hyötyä yrityksellesi, ihmisten pitäisi nähdä se. Mihin kaikkialle voisit videosi laittaa?

Tavallinen tapa on jakaa videoita sosiaalisessa mediassa kuten Facebook, Instagram, TikTok.

Monelle videolla olisi hyvä paikka omilla kotisivuillasi monipuolistamassa sisältöä. Erilaisten käyttöohjeiden tai asennusohjeiden tekeminen videoksi voi olla hyvä tapa hyödyntää kuvallista ilmaisua. Mieti esimerkiksi tekstin ja videon yhdistelmää.

Piristä uutiskirjettäsi videollasi. Käytä videota tarpeen mukaan sähköposteissasi.

Videoiden jakamiseen on useita eri mahdollisuuksia. Kun teet videoita, niin huomioi eri kanavien vaatimukset videolle: esimerkiksi Instagram 60 sekunnin maksimipituus vaatii napakan viestin, pystysuora kuvaus toimii paremmin kännykällä katsottaessa. Facebook tykkää, että videoiden olisi hyvä olla ladattunakin Facebookiin, tosin linkitkin toimivat.

YouTube tunkee omat mainokset videoiden alkuun ja videot voi välillä johtaa muiden videoihin. Lisäksi YouTube tarjoaa muiden samankaltaisia videoita. YouTube on kuitenkin tuttu alusta ja videokanavan perustaminen sinne on helppoa.

Muista myös livevideon käyttö. Se sopii esimerkiksi tuotteisiin tai palveluihin, joista asiakkailla on paljon kysymyksiä.

Aloita videomarkkinointi jo tänään

Videolla voit luoda henkilökohtaisemman otteen viestintääsi ja lisätä potentiaalisten asiakkaiden luottamusta brändiisi. Video on tehokas tapa tuoda esille yrityksen tuotteita ja palveluja.

Kun mietit videointistrategiaasi, niin lopuksi muutama vinkki:

  • Laita enemmän ihmisiä kameran eteen. Ihmisistä on mukava tutustua yrityksessäsi muihinkin kuin siihen viralliseen puhuvaan päähän.
  • Käytä mielellään oikeita yrityksessä toimivia ihmisiä mieluummin kuin ulkopuolisia näyttelijöitä.
  • Kuvaa oikeita käyttötilanteita, joissa ihmiset ovat tuotteesi tai palvelusi ääressä.
  • Älä vertaa omia videoitasi muiden tekemiin, vaan opettele ja hyödynnä videota omiin tarkoituksiisi ja opi matkan varrella. Kaikki yritykset eivät ole samanlaisia, ja on ok, että pienellä yrityksellä näkyy yrittäjän persoona. Jos vertaat videoita, niin vertaa omia videoitasi ja paranna laatua, kun opit videoinnista lisää.
  • Seuraa myös videoiden tilastoja, kun käytät niitä markkinoinnissasi.

Jos pohdit osaltasi, miten videota voisit hyödyntää osana yrityksesi markkinointia ja kaipaat pohdintaan apua, niin aihe on yksi sellainen, mitä voimme käydä yhdessä läpi sparrauksissani. Ota rohkeasti yhteyttä, jos videot kiinnostaa, mutta et ihan tiedä vielä, miten sitä parhaiten hyödyntäisit omassa markkinoinnissasi.

 

PS. Kirjoituksessa käytetyt videoklipit ovat www.pexels.com :sta. Suosittelen hyvää kuvapankkia, jossa on kuvia ja videoita.

Haluatko lukea lisää markkinoinnista?

Markkinointi on yksi lempiaiheistani, mistä kirjoitan paljon.

Voit tutustua aiheisiin aikaisemmissa kirjoituksissani:

Markkinoinnin trendejä vuonna 2021

Osaatko hyödyntää FACEBOOKia yrityksesi markkinointiin?

Markkinoinnin vinkkejä -videosarja: Markkinoinnin vuosikello

maija-leenan missio

Haluan auttaa pieniä ja keskisuuria yrittäjiä sekä yksinyrittäjiä löytämään oman tavan toimia alansa kilpailussa. Autan yrittäjiä yli 25 vuoden liiketoiminnan kehittämisen kokemuksella eri alojen yrityksistä. Sydäntäni lähellä ovat erityisesti tuotteistamisen, markkinoinnin ja myynnin kehittämisen haasteet ja mahdollisuudet.

Kysy rohkeasti lisää!

Maija-Leena Rissanen