Tervetuloa kuuntelemaan Kasvukoutsin vinkkejä podcastina! Lue tai kuuntele!

Miten pieni yritys voi tehdä kansainvälistä liiketoimintaa?

Kuuntele podcastini aiheesta, miten pieni yritys voi tehdä kansainvälistä liiketoimintaa ja kansainvälistyä. Käyn läpi siinä miten pienikin yritys voi lähestyä aihetta kansainvälinen liiketoiminta ja annan vinkkejä, mistä löydät lisää tietoa helposti ja jopa ilmaiseksikin!

Alla samasta teemasta myös lyhyempi blogikirjoitus, jos mieluummin luet aiheesta.

Digitaalisen liiketoiminnan aikakaudella maailma on konkreettisesti pienentynyt. Kansainvälinen kaupankäynti on mahdollista myös pienemmässä skaalassa ja toimintamalleja on useita, millä myös pienempi yrittäjä voi tehdä kansainvälistä kauppaa. Käyn tässä kirjoituksessa läpi jäävuoren huippua, ihan tuodakseni esiin mahdollisuuksia miettiä miten pieni yritys voi tehdä kansainvälistä liiketoimintaa.

 

Miten pieni yritys voi tehdä kansainvälistä liiketoimintaa?

Digitaalisen liiketoiminnan aikakaudella maailma on konkreettisesti pienentynyt. Kansainvälinen kaupankäynti on mahdollista myös pienemmässä skaalassa ja toimintamalleja on useita, millä myös pienempi yrittäjä voi tehdä kansainvälistä kauppaa. Käyn tässä kirjoituksessa läpi jäävuoren huippua, ihan tuodakseni esiin mahdollisuuksia miettiä pienemmän yrityksen kansainvälistä liiketoimintaa.

Miksi kannattaa miettiä kansainvälistymistä?

Yleisimmät syyt yritysten kansainvälistymiseen ovat varmasti kotimarkkinoiden pienuus ja oman tuotekategorian kapea-alaisuus esimerkiksi erikoisiin harrastuksiin liittyvät tuotteet ja palvelut. Jälkimmäiseen voi kuulua tietysti myös jokin erityisosaaminen. Viimeaikaisia esimerkkejä tällaisesta tulee mieleeni ainakin pari, joissa yrittäjä tekee yritystoimintaa erikoisalallaan Suomessa ja suuri osa työstä menee vientiin. Vasta Luin artikkelin pohjoispohjanmaalla olevasta yrittäjästä, joka korjaa maansiirtokoneisiin liittyviä ohjauksen piirilevyjä ja asiakaskunta on maailmalla. Hänen yrityksensä sijaitsee ihan maaseudulla, mutta erikoisosaamisen lisäksi hyvät logistiikkapalvelut mahdollistavat yrityksen tuotteiden kuljetuksen asiakkaiden ja yrityksen välillä, kun korjauksille on tarvetta. Toinen esimerkkini on kitaranrakentaja, jonka asiakkaat ovat myös kansainvälisesti tunnettuja taiteilijoita.

No aina ei tarvitse olla näin erikoinen toimija. Sinulla voi olla esimerkiksi johonkin harrastusgenreen liittyvä verkkokauppa tai vaikka suomalaisesta luonnosta inspiraatiota saava kosmetiikka- ja hoitotuotteita tuottava yritys, joille molemmille voisi löytyä ostajia myös muualta kuin Suomesta. Suomalainen design on edelleen tunnettua, joten jos sinulla on esimerkiksi turvallisiin materiaaleihin perustuvia lastenvaatteita tekevä yritys, niin markkinoita voisi löytyä merta edempänä.

Millaisia toimintamalleja pieni yritys voi hyödyntää kainsainvälisessä liiketoiminnassa?

Kansainvälistyminen on tietysti haaste. Pitää selättää kulttuurierot, jotka voivat vaikuttaa siihen, miten kauppaa voidaan käydä. Eri maissa voi olla erilaista lainsäädäntöä, joka pitää ottaa huomioon. Tänä päivänä tosiin EU on harmonisoinut monia kaupankäynnin esteitä, joten Eurooppa-tasolla riskit ovat pienemmät kuin kauemmaksi haikailevan yritystoiminnan.

Kansainväliseen liiketoimintaan voi soveltaa monia liiketoimintamalleja, mutta hyvin yleisesti yritykset tekevät joko puhdasta vientiä tai sitten jalkautuvat kohdemaihin esimerkiksi edustajan kautta. Jos on käytettävissä enemmän resursseja ja liiketoiminnan volyymi on riittävä, voi tulla kyseeseen myös jonkinlainen kohdemaahan sijoittaminen esimerkiksi oman toimiston tai agentuurin perustaminen tms.

Pieni yrityskin voi hankkia itselleen paikallisen edustajan. Näitä vientiä/tuontia tekeviä yrityksiä löytyy varmasti alalla kuin alalla.

Verkkokauppa on selkeä pienen yrittäjän mahdollisuus tehdä kauppaa kansainvälisestikin.

Vinkkejä pienen yrityksen kansainvälistymiseen verkkokaupan avulla

Verkkokaupan perustaminen ja markkinoinnin suuntaaminen myös ulkomaille on täysin mahdollista Suomesta käsin. Tässä muutamia näkökohtia, joita kannattaa huomioida:

  • Jos teet kuluttajakauppaa, niin verkkokaupan lokalisointi eli tekeminen paikallisen näköiseksi kannattaa. Eli kuluttajarajapinta paikallisella kielellä. Väärinkäsitykset pienenevät ja omat riskisi pienenevät.
  • Samoin kuin kotimaisessa verkkoliiketoiminnassa selkeät tuotekuvaukset ja hintatiedot sekä tiedot toimitusmaksuista ovat tärkeitä
  • Kuluttajan on mahdollista tehdä suorat maksut paikallisesti esim. pankkitilit yms. maksuliikenne paikalliseksi. Kysy ulkomaisten tilien avaamisesta omasta yrityspankistasi. Tämä on hyvä vaihtoehto, jos maksuja tulee säännöllisesti tietystä maasta. Voit kerätä maksut tilille ja maksaa palautuset helpommin sekä siirtää tarvittaessa yhdellä kertaa rahaa Suomeen.
  • luottokorttifirmat hoitavat myös kansainvälisesti maksuliikennettä esim. Paytrail, Klarna, Nets

Mikä on tärkeää, jos pohdit oman yrityksesi kansainvälisiä mahdollisuuksia?

  • huolehdi, että omat toimintamallisi ovat kunnossa
  • tutustu kohdemaiden tapaan toimia ja mietit mahdollisuudet ja riskit
  • valitse muutaman kohdemaan mistä aloitat, että voit harjoitella ja viilata kv-kaupan toimintatapasi tikkiin
  • laadi omat sopimusehdot (tilaus-toimitusehdot) ja tee ne näkyviksi, käytä tähän lakimiestä/naista
  • tee oma erillinen liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma kansainvälisen liiketoimintasi osalta

Kuuntele myös podcastini aiheesta, puhun hiukan laajemmin siinä aiheesta ja annan vinkkejä, mistä löydät lisää tietoa helposti ja jopa ilmaiseksikin!

 

Mikä on tärkeää, jos pohdit oman yrityksesi kansainvälisiä mahdollisuuksia?

Asioita, jotka ovat tärkeitä, jos pohdit oman yrityksesi kansainvälisiä mahdollisuuksia:

  • huolehdi, että omat toimintamallisi ovat kunnossa
  • tutustu kohdemaiden tapaan toimia ja mietit mahdollisuudet ja riskit
  • valitse muutaman kohdemaan mistä aloitat, että voit harjoitella ja viilata kv-kaupan toimintatapasi tikkiin
  • laadi omat sopimusehdot (tilaus-toimitusehdot) ja tee ne näkyviksi, käytä tähän lakimiestä/naista
  • tee oma erillinen liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma kansainvälisen liiketoimintasi osalta

Kuuntele myös podcastini aiheesta, puhun hiukan laajemmin siinä aiheesta ja annan vinkkejä, mistä löydät lisää tietoa helposti ja jopa ilmaiseksikin!

 

maija-leenan missio

Haluan auttaa pieniä ja keskisuuria yrittäjiä sekä yksinyrittäjiä löytämään oman tavan toimia alansa kilpailussa. Autan yrittäjiä yli 25 vuoden liiketoiminnan kehittämisen kokemuksella eri alojen yrityksistä. Sydäntäni lähellä ovat erityisesti tuotteistamisen, markkinoinnin ja myynnin kehittämisen haasteet ja mahdollisuudet.

Kysy rohkeasti lisää!

Maija-Leena Rissanen