Miksi investoisit aikaasi markkinoijana LinkedIniin?

Meltwaterin mukaan v. 2020 Suomessa LinkedInin käyttäjiä on ollut reilut 1,2 miljoonaa, ja yritystilejä alustalle on luotu noin 30 000. Ehkäpä siinä on jo syytä, miksi investoisit aikaasi markkinoijana LinkedIniin?

Maija-Leena Rissanen

LinkedIn numeroina maailmalla ja Suomessa

Noin 20 vuotta LinkedIn on ollut yksi selkeä verkostoitumista edistävä yhteisö, joka on kerännyt maailmanlaajuisesti yli 740 miljoonaa ihmistä piiriinsä. Tilastojen mukaan jopa puolet näistä on kuukausittain aktiivisesti LinkedInissä. Meltwaterin mukaan v. 2020 Suomessa LinkedInin käyttäjiä on ollut reilut 1,2 miljoonaa, ja yritystilejä alustalle on luotu noin 30 000. Käyttäjäkunta laajenee jatkuvasti eri toimialoilla. Ehkä näissä luvuissa on jo perusteita, miksi investoisit aikaasi markkinoijana LinkedIniin.

Jos sinua kiinnostaa miltä toimialoilta on ihmisiä LinkedInin piirissä, niin tsekkaa Tom Laineen sivustolta tilastoja vuodelta 2019:

LinkedInissä edustetut toimialat Suomessa

Tässä kirjoituksessa käyn läpi LinkedIn:in käytettävyyttä yrityksen tai asiantuntijuuden markkinointiin. Tuon esille miten LinkedIn toimii ja mitä voit tehdä, että omat viestisi menisivät tässä sosiaalisessa mediassa perille.

Mikä LinkedIn on?

Alun perin LinkedIn oli eräänläinen CV-pankki ja eri alojen ammattilaisten verkostoitumisfoorumi. Mutta tänä päivänä LinkedIn on enenevästi ammattilaisten oma sosiaalinen media. LinkedIniä hyödynnetään esimerkiksi rekrytointikanavana. LinkedInissä on yrityksille tarjolla toimintoja tehdä työpaikkailmoituksia sekä hakea sopivia kandidaatteja avoimiin paikkoihin.

LinkedIn:ssä on henkilöiden profiileja ja heidän muodostamia verkostoja. Lisäksi yritykset voivat laatia omia yrityssivuja. LinkedInissä voi myös tehdä maksettua mainontaa.

LinkedInissä verkostot järjestyvät ikään kuin omiksi kerroksiksi. Ensimmäinen kerros on sinun oman verkoston ihmiset, jotka ovat siis kontaktejasi (yhteyksiäsi on ehkä parempi sana, alkuperäisesti connections). Toinen kerros on puolestaan ne ihmiset, jotka kuuluvat sinun kontaktiesi verkostoon mutta eivät ole sinun suoria kontaktejasi. Sanotaan, että 6 kontaktin takaa pystyt löytämään lähes kenet tahansa maailmassa. Voit pyytää omalta kontaktiltasi, että hän tutustuttaa sinut johonkin hänen verkostonsa henkilöön, mutta toisaalta LinkedIn ehdottaa myös aktiivisesti sinulle sopivia kontakteja, esimerkiksi yrityksistä, joita seuraat tai sinun kontaktiesi kontakteja.

Hyvin paljon LinkedInin sisältö pyörii kunkin oman toimialan kuulumisissa ja tietysti henkilöiden omissa tekemisissä ja kokemuksissa.

LinkedIniä voit siis hyödyntää mm. oman verkostosi rakentamiseen, liiketoimintayhteistyöhön, asiakkaiden löytämiseen, päättäjien löytämiseen ja työpaikkojen mainostamiseen tai uuden työpaikan löytämiseen itsellesi.

Sosiaalisena mediana LinkedInin voisi positioida siten, että se on Facebookin aikuisempi serkku, jossa on pääosin samoja toimintoja, mutta tyyli selkeästi muodollisempi kuin Facebookissa. Kun esimerkiksi Instagram perustuu visuaalisuuteen, niin LinkedIn saa käyttövoimansa verkostoista ja heitä kiinnostavasta (pitkälti tekstimuotoisesta) sisällöstä.

Mutta miten LinkedIn toimii sinun yrityksesi tai osaamisesi markkinoimiseksi? Miksi investoisit aikaasi markkinoijana LinkedIniin?

Miten LinkedIn toimii?

Moni yritys siis rakentaa oman yrityssivun ja tuottaa sille sisältöä. Jos olet itse asiantuntija ja toimintasi kulminoituu sinun osaamisesi ympärille, voit tietysti rakentaa omaa ammattibrändiäsi henkilökohtaisen profiilin ja verkoston kautta.

LinkedInissä on kaksi tapaa tehdä sisältöä. Joko julkaiset laajempia artikkeleja tai teet yksittäisiä postauksia (kuten Facebookissa).

Kun kirjaudut LinkedIn:iin näet uutisvirrassasi niitä postauksia, jotka ovat trendissä nousussa. Voit itse käyttäjänä valita näetkö nämä (TOP, viimeksi jaetut) vai viimeisimmät postaukset (recent).

Lähtökohtaisesti markkinoijina haluamme tietysti, että viestimme saavuttaisi mahdollisimman monta katselijaa ja leviäisi mahdollisimman laajalle sekä siihen sitoutuisi mahdollisimman moni. Kun joku postaus saa reaktioita, niin LinkedIn näyttää näitä postauksia pääsääntöisesti kaikille verkostossa olevalle.

Koska LinkedIniin postataan päivittäin valtava määrä artikkeleja, tekstejä ja grafiikkaa, niin LinkedInin täytyy myös pystyä suodattamaan tästä sisällöstä käyttäjien uutisvirtaan kaikkein kiinnostavinta ja käyttäjäystävällistä sisältöä.

Mutta mistä LinkedIn tietää mitä me haluamme nähdä?

Samaten kuin Facebookissa tai muissa sosiaalisen median palveluissa, kaiken takana on algoritmi, joka perustuu meidän tykkäämisille, kommentoinnille, jaoille tai sille kuinka kauan vietämme tietyn postauksen äärellä.

LinkedInin algoritmi on nelivaiheinen. Joka kerran, kun postaat jotain sisältöä, ensimmäiseksi algoritmi lajittelee postauksen johonkin kolmesta luokasta: roskaposti (spam), alhaiset laatupisteet (low quality), ok (clear).

Tämän jälkeen postaus siirtyy käyttäjätestaukseen eli käytännössä siis algoritmi tsekkaa saatko postaukselle reaktioita. Käytännössä järjestelmä näyttää postaustasi pienemmälle määrälle yleisöä. Jos se saa positiivisia reaktioita, ts. tykkäämisiä, kommentteja tai jakoja, niin sitä näytetään suuremmalle määrälle yleisöä. Tässä kohden ihmisillä on mahdollisuus merkata postaus roskapostiksi tai epäsiveelliseksi/loukkaavaksi sisällöksi. Jos näin kävisi, LinkedIn ei siis sitä näyttäisi enää, vaan postaus jäisi roskapostisuodattimeen.

Kolmannessa vaiheessa algoritmi antaa postauksellesi ”laatupisteitä”. Esimerkiksi voisi sanoa, että tykkäämisestä saat yhden pisteen ja kommentista kaksi. Jakaminen voisi antaa kolme pistettä eli näyttää, että postauksesi on suosittu. Mitä enemmän näitä laatupisteitä saat, sitä enemmän postaustasi näytetään.

Neljäs porras algoritmia liittyy ihmisiin. Tutkiessani tätä algoritmihommaa, tämä neljäs vaihe on mielestäni mielenkiintoisin. Nimittäin hyvin suosittu sisältö menee vielä oikeiden ihmisten tutkittavaksi. Jos he puolestaan toteavat sisällön laadukkaaksi, niin vasta sitten ilmeisesti sisältö (postaus tai artikkeli) pääsee verkoston ulkopuolelle näyttöön. Melko uskomatonta, mutta selittäisi kyllä sen, että tyypillisesti ns. ”trending articles” eli trendaavat artikkelit ovat englanninkielistä. Enpä muista juuri nähneeni suomenkielistä artikkelisisältöä (siis oman verkostoni ulkopuolisesti julkaistua). Siinäpä markkinoijalle tai asiantuntijalle tavoite?

Algoritmin ymmärtäminen on siis melko yksinkertaista vai mitä?

Sitten kun tähän soppaan liitetään vielä aika-akseli, niin homma käytännössä mutkistuu. Eli puhutaan kultaisesta tunnista (Golden Hour), jonka aikana ihmisten tulisi reagoida postaukseesi, jotta se menisi ns. jatkoon tällä edellä mainitulla neliportaalla eli loppujen lopuksi jakoon verkoston ulkopuolellakin.

Algoritmin kuvaamisen ei ole tarkoitus olla masentava, niinpä seuraavassa tuon esille miten voit pärjätä markkinoijana tai asiantuntijamaineesi esille tuojana LinkedInissä.

Miten voit huomioida markkinoinnissasi LinkedInin ominaisuuksia?

Sisällön suunnittelu kannattaa myös LinkedInissä

Jälleen ensimmäinen vinkki liittyy sisältöön. LinkedIn suosii erityisesti tekstisisältöä, joka on kirjoitettu siihen itseensä (ei siis linkkejä ulos LinkedInistä). Parhaita sisältöjä ovat sinun verkostollesi tai kohdeyleisöllesi suunnatut relevantit laatusisällöt, jotka saavat aikaan reaktioita.

LinkedIn suosii ns. ammattisisältöä. Eli kivat kissavideot jne. eivät välttämättä ole LinkedIn-kamaa. Neuvot, kommentit, tapahtumat, mielenkiintoiset ammattiartikkelit jne. ovat postauksia, joita kannattaa suosia.

Ennen kuin postaat, voit tarkistaa omalta kohdaltasi (jotta et juutu roskapostisuodattimiin tms.), että:

  1. Tuuppaatko liikaa sisältöä, eli postaatko liian usein?
  2. Ethän postaa loukkaavaa sisältöä?
  3. Ovatko verkostosi ihmiset kiinnostuneita postaamastasi aiheesta?
  4. Miksi juuri tämä postaus tai jako on relevanttia sinun verkostollesi? Kommentoi mielellään, miksi postaat. Tuo esille oma näkemyksesi.
  5. Onko tämä relevanttia verkostosi toimialoille?

Eli yhteenvetona lyhyesti sisällöstä: pyri postaamaan asioita, jotka kiinnostavat sinun yleisöäsi. (Tässä kohden purskahdin itse nauruun, sillä ehkä tämä oli kliseisin lause, mitä olen kirjoittanut! Eikö tämä ole kaiken markkinoinnin ydin?)

Postauksen ajoitukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Mieti milloin sinun yleisösi olisi parhaiten tavoitettavissa. LinkedIn:in omat tilastot kertovat esimerkiksi seuraavaa (yleisesti):

  • hyvä päivä on tiistai (vielä kellonaika kerrotaan, eli puolesta päivästä puoleen yöhön)
  • parhaat ajat postata ovat joko kello 7-8 aamulla tai kello 5-6 iltapäivästä
  • kiiretunnit, jolloin eniten ihmisiä on linjoilla LinkedIn:ssä: keskipäivä (toimistojen lounasaika) ja kello 5-6 iltapäivällä (porukka venyy toimistolla tai on lähdössä kotiin, istuu ehkä julkisessa kulkuneuvossa)
  • huonoimmat ajat postata: yöaika, erityisesti perjantaiyö tai maanantaita vasten yö

Jos postaat säännöllisesti, niin kannattaa tutustua erilaisiin sosiaalisen median julkaisutyökaluihin, joilla voit luoda ja ajastaa sisältösi. Näin voit tehdä sisältöä suunnitellusti etukäteen ja ajastaa julkaisun itsellesi sopivasti.

Hashtagien käyttö kannattaa. Suositellaan vähintään 3 sisältöön sopivaa relevanttia hashtagia. Näillä voit niputtaa omaa viestiäsi esimerkiksi soveltuviin aiheisiin. Hashtagien käytössä kannattaa noudattaa kriittisyyttä. Jos puhut vaikka Itämeren suojelusta ja esität jotain uutta innovaatiota, niin luontaisia hashtageja voisi olla #itämeri #vesiensuojelu #innovaatiot. Käyttäjät puolestaan voivat merkitä mielenkiintoisia hashtageja seurantaan. Eikö olisi mukava, jos sinun käyttämäsi hashtag saisi tällaisen kunnian? Kannattaa myös tutustua, mitä hashtageja juuri sinun alallasi suositaan.

LinkedIn tykkää lyhyistä tekstitetyistä videoista (maksimissaan 1 minuutti). Jos siis postaat videosisältöä huomaa tämä suositus. Muut sosiaaliset mediat ovat pitempiä juttuja varten. LinkedInissä saat paremman näkyvyyden lyhyellä napakalla kerronnalla.

Jos postauksesi sisältää linkkejä, niin yleisesti suositellaan laitettavan tämä linkki kommentteihin ja jättämään teksti puhtaaksi tekstiksi.

Yksi vinkki on kerätä joku luotettu porukka, jolle voit laittaa viestiä, kun postaat jotain tärkeää, että kävisivät tykkäämässä tai kommentoimassa. Tällä postauksesi pääsisi ainakin sen ensimmäisen vaiheen algoritmia läpi. Yritykset, joissa on henkilöstöä, usein laittavat vaikka omassa sisäisessä viestinnässä tietoa uudesta artikkelijulkaisusta, ja tällä tavalla keräävät ihmisten reaktioita. Mikset siis voisi itsekin niin tehdä, vaikka olisit pienempi yrittäjä tai asiantuntija?

Myös muu kuin oma postaamisaktiivisuus LinkedInissä kannattaa viestisi perille menemiseksi

Ole itse aktiivinen LinkedIn:ssä. Sosiaalisessa mediassa tyypillisesti moni on katsojan roolissa. Selaamme sisältöä kiinnostuksemme mukaan ilman, että reagoimme niihin mitenkään. Jos haluat oikeasti rakentaa näkyvyyttä LinkedInissä, niin kannattaa ottaa aktiivinen rooli. Kommentoi, kehu, kiitä, keskustele ja kannusta postaajia. Tykkää ja kommentoi näkemääsi, tuo esille näkemyksiäsi. Näin tulet esille monen muun uutisvirrassa. Tämä on erityisen tärkeää, jos haluat rakentaa omaa asiantuntijabrändiäsi.

Jaa ja kommentoi toisten mielenkiintoisia postauksia. On todennäköisempää, että he puolestaan myös jakavat sinun sisältöäsi.

Verkostoidu. Koska LinkedIn on juuri verkostoitumisalusta, niin oman verkoston rakentaminen kannattaa. Riippuen tavoitteistasi, kannattaa pyrkiä liittämään omaan verkostoon ihmisiä, jotka jakavat sinun kiinnostuksen kohteitasi. Toki varmasti myös niitä potentiaalisia asiakkaitasi (mikäli mahdollista) kannattaa pyytää verkostoonsa. Verkostoituminenkin on brändäyskysymys.

Päivitä profiilisi kuntoon. Vaikka sinulla olisi yrityksesi sivu, niin viime kädessä edustat itse brändiäsi. Huolehdi, että sivusi on riittävän informatiivinen, jotta kun joku vierailee profiilissasi, hän näkee mitä edustat.

Liity ja seuraa LinkedInin ryhmiä. Vaikuta siellä aktiivisesti, siis osallistu keskusteluun, kannusta, kommentoi, kehu ja kiitä.

Tuo esiin omaa (yrityksesi) LinkedIn- profiilia, esimerkiksi toisissa sosiaalisissa medioissa tai omilla kotisivuillasi. Liitä esimerkiksi linkki LinkedIniin ja kehotus verkostoitua kanssasi.

Tutustu myös uusiin LinkedIn ominaisuuksiin

LinkedIn kehittää myös omaa palvelualustaansa. Törmäsin listaan uusista ominaisuuksista, kun laadin tätä kirjoitusta. Näistä en kommentoi paljoakaan, kun en ole itse niitä kokeillut. Mutta mielenkiintoisia voisivat olla esimerkiksi seuraavat uutuudet:

  • kuvakarusellien käyttö
  • LinkedIn stories (varmaan samantyyppinen kuin esimerkiksi Instagramissa)
  • LinkedIn kyselyt (LinkedIn Polls)
  • profiiliin voit liittää joitakin omia postauksia (Highlights)
  • tapahtumien luominen
  • omien postausten tallentaminen ”My items” -kansioon

Tuossa muutamia uutuuksia mainitakseni.

 

Tämä oli vasta jäävuoren huippu LinkedInin mahdollisuuksista yrityksesi tai asiantuntijuutesi markkinointiin. Loppujen lopuksi tämänkin sosiaalisen median kanavan hyödyntäminen yrityksesi tai oman osaamisesi markkinointiin on kiinni hyvästä suunnittelusta ja johdonmukaisuudesta. Varmasti toimii, kun teet töitä sitkeästi ja toistuvasti oman brändisi tavoitteiden mukaan! Toivottavasti sait kirjoituksestani viitteitä siitä, miksi investoisit aikaasi markkinoijana LinkedIniin.

Jos haluat pohtia, millainen voisi olla sinun yrityksesi markkinoinnin strategia tai miten toisit itseäsi esiin asiantuntijana ja millaisia keinoja juuri sinun kannattaa hyödyntää, ota rohkeasti yhteyttä, voin auttaa sinua!

 

 

Jos haluat perehtyä tarkemmin LinkedIn:iin, niin voit ladata suomenkielisen LinkedIn-oppaan Tom Laineen sivuilta.

Lataa MEGAOPAS täältä!

 

PS jos tykkäsit artikkelistani, voit myös verkostoitua LinkedInissä kanssani, katso alla oleva IN-nappula.

Haluatko lukea lisää vastaavasta aiheesta?

maija-leenan missio

Haluan auttaa pieniä ja keskisuuria yrittäjiä sekä yksinyrittäjiä löytämään oman tavan toimia alansa kilpailussa. Autan yrittäjiä yli 25 vuoden liiketoiminnan kehittämisen kokemuksella eri alojen yrityksistä. Sydäntäni lähellä ovat erityisesti tuotteistamisen, markkinoinnin ja myynnin kehittämisen haasteet ja mahdollisuudet.

Kysy rohkeasti lisää!

Maija-Leena Rissanen