Helmikuun Haaste
Kuinka laatia toimiva markkinointisuunnitelma yrityksellesi 10 päivässä
Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!
PÄIVÄN 7 TEHTÄVÄ

Maija-Leena Rissanen
Markkinoinnin resurssit
Intro
Tuntuuko sinusta, että markkinointisi ei tuota selkeästi hyötyä? Tai tulee markkinoitua lähtökohtaisesti liian vähän? Jotain pitäisi tehdä, mutta ideat ovat hukassa ja ei aina keksi mitä tehdä?
Markkinointi ei ole rakettitiedettä, vaan selkeällä tavoitteellisella suunnittelulla voit saada paljon aikaan pienilläkin resursseilla.
Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!
Alla päivän 7 tarina ja tehtävä.
”Paras markkinointi ei tunnu markkinoinnilta.” – Tom Fishburne
#7: Mieti millä resursseilla teet markkinointia ja varaa sille kunnolla aikaa
Päivän numero 7 teema on markkinoinnin resurssit.
Kun jossain vaiheessa saat itsellesi laadittua markkinointisuunnitelman, niin senhän (…markkinoinnin…) pitäisi sanonnan mukaan olla jo puoleksi tehty. Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty.
Fakta kuitenkin on, että säännöllinen markkinointi vaatii toimenpiteitä, aikaa ja vaivaa. Siis resursseja. Ja jos oma runosuoni ja ideasampo ei tuota riittävän joutuisasti sisältöä ja markkinointiin sopivia tempauksia, niin lämmin suositus on käyttää ulkopuolista apua erilaisiin markkinoinnin tehtäviin eli ostaa markkinointia palveluna.
Suunnitelmalla on tässäkin tapauksessa selkeä rooli. Suunnitelma auttaa ajastamaan toimia, ohjaa kohti tavoitteita ja auttaa pitämään markkinointitoimet johdonmukaisina. On helpompaa myös ostaa niitä palveluja, kun on olemassa suunnitelma mitä vasten peilata tuotoksia, tuloksia ja parantaa toimintaa kokemusten karttuessa.
Jos teet markkinointia itse tai yrityksessäsi on henkilöitä, joille se kuuluu osana tehtäviä, niin hyvä on kuitenkin suunnitelman teon yhteydessä tarkastella paitsi resurssien käyttöä niin myös osaamisia. Tänä päivänä markkinointia voidaan paljon tehdä digitaalisesti. Siihen liittyen voidaan hyödyntää todella monia ohjelmia ja palveluja, joista kannattaa olla tietoinen ja joiden käyttöä tarvitsee osata ja joilla voi lisätä markkinoinnin tehokkuutta. Osaamisen päivittäminen tuleekin lukea mukaan osaksi markkinoinnin toimia. Uuden oppiminen vie myös aikaa.
Palvelujen ostamisen haasteista olen aiemmin kirjoittanut:
https://arcticideas.fi/miksi-palvelujen-ostaminen-on-niin-haastavaa/
Kolmas tarkastelun kohde resurssien suhteen on tietysti käytössä olevat markkinoinnin työkalut ja kanavat. Suunnitelmaa laadittaessa on syytä katsastaa nykyisiin työkaluihin ja miettiä, mitä uutta voisi tehdä ja mitä vanhaa voisi uudistaa.
Onnistuaksesi markkinoinnissa tarvitset siis:
- laatia aikataulutetun suunnitelman
- varata resurssia eli aikaa ja henkilön tai ulkoistaa tehtävät palvelun tuottajalle
- jos teet itse, varata riittävät työkalut ja palvelut tekemiseen
Päivän numero 7 tehtävä kuuluu:
Listaa nykyiset markkinoinnin työkalusi ja palvelusi, mitä käytät. Tee katsaus kotisivuillesi, Facebookiin, Instagramiin jne. Ovatko tiedot ajan tasalla, palvelevatko ne sinun asiakkaitasi vai olisiko uudistamisen tarpeita?
Arvioi, kuinka paljon sinulla on aikaa käyttää markkinointiin. Ovatko omat osaamisesi sillä tasolla, että omatoiminen markkinointi sujuu? Olisiko joitain koulutuksia, joita (tänä vuonna) kannattaisi käydä?
Pohdi myös, kuinka paljon markkinoinnista on juuri sinun yrityksesi ydintehtävää vai voisiko ulkopuolinen apu olla järkevää, jotta sinä itse voisit keskittyä palvelemaan sinun asiakkaitasi. Kirjaa ylös palvelutarpeesi.
Jos kuitenkin aiot laatia kampanjoita ja arjen markkinointisisältöä, merkitse kalenteriin markkinointiin varattua aikaa.