Markkinoinnin trendit 2022

Miltä näyttävät markkinoinnin trendit vuonna 2022? Tutustu näihin markkinoinnin trendeihin ja mieti, miten sinä voit näitä hyödyntää oman yrityksesi markkinoinnissa.

Maija-Leena Rissanen

Miltä näyttävät markkinoinnin trendit vuonna 2022?

Oman markkinoinnin suunnittelun yhteydessä tutkin taas eri lähteitä, mitä ne kertovat markkinoinnin trendeistä vuonna 2022. Olen kerännyt tähän asioita, joita pieni yrittäjä voi miettiä ja toteuttaa omassa markkinoinnissa. Listasta jäi pois pääosin markkinoinnin automaatioon liittyviä toimia. Uskon, että ko. juttuja perusyrittäjän kannattaa hankkia markkinointi- ja digiyritysten palvelujen avulla. Jollet ole itse markkinoinnin ammattilainen, niin oma tie automaatioon asioita selvittämällä ja oppimalla, on pitkä ja aikaa kuluttavaa. Tehokkaampaa ajankäyttöä monelle tuon sijaan on suunnitella ja toteuttaa asiakashankintaa ja jättää ammattilaisille monimutkaisemmat tekniset hommat.

”Paras markkinointi ei tunnu markkinoinnilta. ” –Tom Fishburne, Founder & CEO, Marketoonist

Facebook on edelleen merkittävä kanava ja tarjoaa myös liiketoimintamahdollisuuksia

Facebook vaihtoi nimensä Metaksi viitteenä metaverseen, joka lienee vastine universe virtuaaliselle olemukselle. Forbes uumoilee, että Facebookin nimen muutoksen takana on joku teknologiamahdollisuus. Metaverse on kaikkialla. Forbesin mukaan moni otsikko povaa ihmisten jättävän Facebookin, mutta totuus kuulemma on, että Facebook on edelleen olemassa vahvasti. Facebookilla on maailmanlaajuisesti 3 miljardia käyttäjää ja määrä kasvaa edelleen. Eli Forbesin viesti markkinoijille on, että Facebook on edelleen merkittävä kanava.

Oma pieni kokemukseni FB-markkinoinnista on, että algoritmi tuntuu muuttuvan siihen suuntaan, että näkyvyyttä saa parhaiten, jos teet maksullista mainontaa. Mutta yksi trendi, minkä olen havainnut omissa yrittäjäverkostoissa ja omien harrastusten tiimoilta, on erilaisten suljettujen ryhmien hyödyntäminen osana liiketoimintamallia. Näissä yhteisöissä vahvistetaan usein tiettyjen tuotteiden tai palvelujen asiakkuutta ja asiakasyhteisöä. Yhteisöt voivat olla hyvin moderoituja ja ne tuottavat sitoutumista ja uutta kauppaa yhteisön ylläpitäjälle. Olen havainnut näitä esimerkiksi hyvinvointialalla, mielenterveyteen liittyvänä, käsityöyhteisöt sekä verkkokurssien aiheiden yhteyteen liittyvinä. Uskon, että tällainen toiminta tulee kasvamaan.

Vaikuttajamarkkinointi on enenevästi keino markkinoida myös yritysasiakkaille eli tehdä B2B-kauppaa

Vaikuttajamarkkinoinnin rooli kasvaa. Myös B2B. Markkinoijien kannattaa miettiä omia mahdollisuuksia verkostoitua ja rakentaa yhteistyömalleja oman alansa vaikuttajien kanssa.

Vaikuttajamarkkinoinnilla tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, että vaikuttaja (ns. influensseri) suosittelee tuotteita heidän seuraajilleen eri medioissa (esim. Instagram, YouTube, TikTok). Tyypillisesti toimintaa ohjaa vaikuttajan omat tavoitteet ja intressit, eli he suosittelevat tuotteita, joihin he itse uskovat. Tämä on ainoa tapa pitää oma yleisö uskollisena omalle viestille. Vaikuttajat käyttävät eri keinoja viestinsä esilletuomiseen kuten tuotesuositteluja, kokeiluja, demonstraatioita. Tässä genressä hyvin suosittuja ovat ns. unboxingvideot, joissa vaikuttaja availee esimerkiksi saamiaan tuotenäytteitä. He saattavat ohjata omaa yleisöä tuotteiden tai palvelujen käytössä ja jopa ostamisessa. Ja kaikki tämä tapahtuu vaikuttajan omalla persoonallisella tyylillä.

Vuonna 2021 vaikuttajamarkkinoinnin maailmanlaajuinen markkina oli 13 miljardia dollaria ja sen ennustetaan kasvavan melkein 7-kertaiseksi aina 84 miljardiin dollariin vuoteen 2028 mennessä. Siis huikea summa! Minulla ei ollut käytettävissä Suomen lukuja, mutta voimme arvailla, että kasvua täälläkin tapahtuu tämän suhteen.

Yksi vaikuttajatrendi on se, että yhä useampi vaikuttaja hyödyntää monia eri kanavia omassa viestinnässään. Heidän parhaimmat fanit seuraavat heitä jokaisella kanavalla, kun sisältöä julkaistaan.

Kumppanuusmarkkinointi (eli affiliatemarketing) on kolikon toinen puoli. Kumppanuusmarkkinoinnissa markkinoiva taho tarjoaa tuotetta tai palvelua esiintuovalle taholle rahaa siitä, että tämä ohjaa asiakkaita tuotteen tai palvelun kauppaan. Voidaan sanoa, että vaikuttajamarkkinoinnin ja kumppanuusmarkkinoinnin rajat alkavat häipyä, sillä moni vaikuttaja voi käyttää omassa sisällössään myös näitä kumppanuusmarkkinoinnin linkkejä.

Yhä enemmän myös tullaan näkemään liveshoppaus-tapahtumia (verkossa). Osta nyt, saat hienon tarjouksen juuri nyt!

Mediana vaikuttajamarkkinoinnin tekijät nojautuvat entistä enemmän videoon ja podcasteihin sekä siihen, että he käyttävät monia alustoja omaan toimintaansa, aina sen mukaan mikä sopii parhaiten tarkoitukseen.

Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys yrityksille on se, että jos sinulla on tuotteita tai palveluja, jotka voisivat saada parempaa näkyvyyttä tällaista markkinointia hyödyntäen, niin kannattaa miettiä tätä yhtenä tapana toimia ja rakentaa oma toimintatapa toimia näiden vaikuttajien kanssa.

Miten käy digimarkkinoinnin, kun yksityisyysasetukset jyräävät?

Perinteinen (voiko näin sanoa?) maksettu tai ansaittu digimarkkinointi nojaa paljolti siihen, että automatisoidaan. Toisaalta käyttäjien asettamat tai sovelluksien mahdollistamat yksityisyysasetukset taas estävät markkinointia. Miten tämä vaikuttaa yrityksen digimarkkinointiin?

Tutkimusten mukaan (HubSpot) ihmiset entistä enemmän ottavat käyttöön erilaisia yksityisyysasetuksia verkossa tapahtuvien palvelujen käytön yhteydessä, kuten salattuja sähköposteja tai yksityisyysasetuksia hakukoneiden suhteen. Toisaalta kuitenkin tunnistamme, että erityyppinen mainonta on entistä enemmän personoitua ja sitä varten se tarvitsee juuri näitä käyttäjä- ja käyttäytymistietoja. Hyvän käyttäjäkokemuksen tarjoaminen tarvitsee myös näitä yksityisyyssuojan alaisia tietoja.

Se, mitä markkinoijat voivat tehdä asian suhteen, on olla avoin siitä, mihin tällaista dataa käytetään juuri heidän palveluissaan. Eväste- ja rekisteriselosteet on tänä päivänä oltava kunnossa kertomassa käyttäjille mihin heistä kerättyä tietoa käytetään.

Niin tai näin, teknologian vaikutus on, että entistä enemmän markkinointi nojautuu erilaisiin teknologioihin: tekoälyyn, automaatioon ja koneoppimiseen. Markkinoinnin strateginen ajattelu on entistä tärkeämpää.

LinkedInin rooli markkinoinnissa kasvaa

LinkedIn kasvaa koko ajan. Jollet ole jo Linkkarissa, niin nyt on aika alkaa investoida siihenkin.

LinkedIn perustuu paljolti siihen, että rakennat itsellesi verkostoa ja, jos haluat tuoda itseäsi tai yritystäsi esiin, niin aktiivisesti postaat ja kommentoit keskustelua osana yhteisöä. Lisäksi tietyin lähtökohdin sinulla on mahdollisuus rakentaa myös yrityksellesi oma yrityssivu LinkedIniin, jota voit hyödyntää omaan markkinointiisi.

LinkedIn on siinä mielessä mielenkiintoinen kanava, että se on näistä erilaisista medioista varmaan ainoa, jossa oikeasti käydään myös keskustelua siitä, mitä siellä tulisi postata. Tyypillisesti suositellaan pitäytyvän kuitenkin sisällössä, jonka arvelet kiinnostavan omaa verkostoasi työmielessä eli urakehitysasioita, verkostoitumisjuttuja, oman alan kuulumisia ja siis yleensäkin liiketoimintaan ja työhön liittyviä aktiviteetteja.

Markkinointi LinkedInissä voidaankin siis määritellä prosessiksi, jossa hyödynnät omia kontaktejasi liidien synnyttämiseksi. Muusta somesta tutut kommentoinnit ja tykkäykset lisäävät sisältösi näkyvyyttä. Tyypillisesti LinkedIn on erityisesti B2B -kaupan airue, mutta kyllä ainakin omassa postausstriimissäni on kuluttajakauppiaita, jotka hyvin tuovat esiin omia tuotteita, palveluja ja osaamistaan. Mutta edelleen siis ytimessä on verkostojen rakentaminen sekä liiketoimintakumppanien ja asiakkaiden hakeminen. LinkedInilla voit tuoda näkyvyyttä paitsi itsellesi, niin ohjata myös liikennettä omille sivuillesi. Tyypillisesti kuitenkin suora osta-osta-postaaminen ei ehkä ole kuitenkaan LinkedInin peruskauraa. LinkedInissäkin voi tehdä maksettua mainontaa.

Tyypillinen LinkedIn-käyttäjä kuluttaa kerralla 17 minuuttia sisällön parissa, joten siinä on sinun säänssisi näkyä.

Hakukonemarkkinoinnissa ei temput pure, vaan käyttäjäkokemus

Hakukonemarkkinoinnissa ei enää tekniset temput ole vain SE juttu, vaan käyttäjäkokemus. Hakukoneen hyödyntäminen markkinoinnissa on niin laaja juttu, että teen väkivaltaa sitä kohtaa tässä kohden puristamalla aiheen muutamaan kommenttiin osana tätä katsausta.

Hakukoneet (esim. Google) keskittyvät käyttäjäystävälliseen ja laatusisältöön omien kriteeriensä mukaisesti. Jos haluat menestyä hakukoneissa, niin paitsi, että voit tehdä monenlaisia teknisiä asioita näkyvyyden parantamiseksi, sinun kannattaa investoida omaan sisällöntuotantoosi, siis esimerkiksi siihen, miten ja mitä kirjoitat omille kotisivuillesi. Oikeat sinulle relevantit hakusanat osana sisältöä toimivat. Hyvä ja selkeä otsikointi auttaa asiaa. Relevantti sinun kohdeyleisöllesi tarkoitettu sisältö on tärkeää.

Sisällön päivittäminen ja tuoreen sisällön julkaiseminen ovat keinoja pysyä hakukoneiden mielessä. Esimerkiksi säännöllisesti ylläpidetty ja päivitetty blogi on hyvä esimerkki muuttuvasta sisällöstä sivuillasi. Voit myös päivittää vanhaa sisältöä. Mikäli blogikirjoittaminen on sinun juttusi, niin kannattaa tutustua alan gurujen opastuksiin sisällöntuotannon osalta.

Sivustojen tekninen toimivuus ja sisällön lataamisen nopeus ovat keinoja näkyä hakukoneissa.

Edellä olevat keinot toimivat edelleen vuonna 2022.

WOM on entistä tärkeämpää markkinoinnissa

Word-of-mouth-, eli WOM-markkinointi on markkinoinnin muoto, jossa hyödynnetään yrityksen ja brändin asiakkaiden kokemuksia: yritys siis kannustaa kuluttajia kertomaan kokemuksistaan yrityksen tuotteista tai palveluista ystävilleen, perheilleen ja työkavereilleen. Meltwaterin mukaan, yhdeksän kuluttajaa kymmenestä lukee tuotearvosteluja ennen ostopäätöstä – ja 70 % kertoo, että brändiin luottaminen on avain ostopäätökseen.

WOM-markkinointia ovat esimerkiksi sosiaalisen media keskustelut ja vertailut. Omille sivuillesi voit lisätä mahdollisuuksia WOMiin, jos sallit esimerkiksi asiakaspalautteet ja kommentit verkkokauppasi yhteydessä.

WOM-markkinointi liittyy olennaisesti jo aiemmin käsiteltyyn vaikuttajamarkkinointiin.

 

WOM-markkinointi ulottuu myös kahvipöytäkeskustelujen ulkopuolelle, kuten verkkosivustoilla oleviin julkisiin tuotearvosteluihin, keskustelupalstoille sekä yksityisviesteihin, joita on jopa mahdotonta jäljittää. On siis tärkeää tiedostaa, että kanavat, paikat ja tavat, joissa yrityksestäsi, tuotteistasi tai palveluistasi puhutaan ovat rajattomat. On myös hyväksyttävä se, että kaikkea keskustelua ei pysty seuraamaan mitenkään, vaikka se olisi tahtotila.

Mitä voit tehdä markkinoijana, jos haluat kokeilla WOM-markkinoinnin keinoja:

  • Somessa on voimaa. Sillä on suuri merkitys, jos somevaikuttaja kehuu tuotteesi tai palveluasi. Jopa 70% ostopäätöksistä tehdään sosiaalisen median suositusten perusteella yrityksen oman brändiviestinnän sijaan.
  • Kehitä itsellesi tunnistettava hashtag ja rohkaiset käyttäjiäsi käyttämään sitä, jos postaavat tuotteestasi tai palvelustasi. Toimii erityisesti kuluttajamarkkinoinnissa.
  • Jaa käyttäjiesi postauksia. Muista kysyä lupa jakamiseen ensiksi. Näin kannustat kuluttajia luomaan orgaanista sisältöä myös jatkossa – kuluttajien luoman sisällön huomioiminen on kohteliasta ja sitouttavaa.
  • Tuotearvostelut eli suo käyttäjille mahdollisuus arvostella tuotteitasi. Erittäin tärkeää esimerkiksi verkkokaupan yhteydessä. Kerää näitä arvosteluja sivustoillesi tai sosiaalisen median kanaviisi.
  • Arvonnat ja kilpailut: Arvontojen ja kilpailujen hyödynnettävyys ja soveltuvuus tuotteisiisi tai palveluihisi selviää usein vain kokeilemalla. Kilpailuihin ja arvontoihin voi myös yhdistää kuluttajien luomaa sisältöä, esimerkiksi tietyn hashtagin kautta, eli tiettyä hashtagia käyttämällä kuluttaja voi voittaa jotain. Ideana voi olla säännöllinen arvonta sisällöntuottajien kanssa tyyliin ”X-brändi arpoo kerran kuukaudessa Y:n niille, jotka ovat postanneet”.

Käyttäjät hakevat tietoa mobiilisti

Markkinoijana on hyvä ymmärtää, että tänä päivänä jopa 87% liikenteestä kotisivuille tai sisältöön tulee mobiilisti. Kuitenkin edelleen näkee paljon sivustoja, jotka toimivat surkeasti mobiililla. Muista, että myös uutiskirjeiden ja sähköpostimarkkinoinnin tulee myös toimia mobiilisti.

Kun näit vaihtoehtoja ja digialustoja on todella paljon, niin edelleen markkinoinnin kanavastrategian pohtiminen on todella tärkeää. Jos teet itse tai pienillä resursseilla markkinointiasi, niin älä levitä resurssejasi liian moneen kanavaan. Löydä itsellesi sopivat muutamat ja panosta niihin.

Kannattaa laittaa oma Digiperusta kuntoon eli tällä tarkoitan itsellesi toimivan ohjelmisto- ja palvelusetin valinta ja sellainen, että osaat niitä käyttää tai hyödyntää toisten tekemänä. Ei kannata hypätä jokaisen uuden työkalun perään, jos niillä ei ole lisäarvoa juuri sinun yrittämiseesi.

Video, video, video

Videoiden hyödyntäminen tulisi olla jokaisen markkinoijan työkalupakissa. Videopostaukset saavat kuusinkertaisen yleisön verrattuna mihin tahansa teksti+kuvapostaukseen. Video on todella hyvä markkinointiviestin viejä. Esimerkiksi:

  • 79% ihmisistä kertoo, että he ostavat tai lataavat ohjelmistoa/sovelluksen nähtyään videon siitä
  • korona on nostanut videon merkitystä markkinoinnissa
  • videon merkitys ohittaa blogien ja infograafien merkityksen markkinointiviestinnässä
  • videolla voit esittää tehokkaasti tuotteesi

Eli jollet jo käytä videoita osana markkinointia, niin nyt on hyvä aika kokeilla. Videoilla voit rakentaa inhimillistä siltaa asiakkaisiisi ja tutustuttaa heidät juuri sinun brändiisi. Videolla on loputtomasti käyttömahdollisuuksia, tutustu vaikka kirjoituksiini liittyen videon käyttöön markkinoinnissa:

Onnistu videomarkkinoinnilla

Nosta markkinointisi uudelle tasolle hyödyntämällä videota

 

Sisällöntuotannon ja tarinan kerronnan merkitys kasvaa

Ja viimeiseksi tässä katsauksessa, haluan vielä korostaa sisällöntuotannon merkitystä. Sisällöntuotanto ei katoa mihinkään, olipa markkinoinnin toimintatapasi ja valitsemasi kanavat mitä vaan. Entistä enemmän kannattaa panostaa omaan sisältötuotantoon ja erityisesti pohtia, millainen sisältö toimii juuri sinun yrityksesi, brändisi, tuotteittesi ja palvelujesi markkinoinnissa.

Tarinan kerronta ja johdonmukaisuus ovat avainasemassa sisällöntuotannossa. Hyvällä tarinankerronnalla voit sitouttaa yleisösi joka tasolla. Kun sisältösi on aitoa ja erilaista, niin se saa ihmiset pysähtymään ja lukemaan tai nauttimaan tarinasi (videona) paremmin kuin perinteinen osta-osta- tuputus. Esimerkit ja käyttäjätarinat ovat tärkeitä. Visuaalisuus osana tarinan kerrontaa vahvistaa viestiäsi.

Katsaukseni siitä, miltä näyttävät markkinoinnin trendit vuonna 2022, oli vasta jäävuoren huippu siitä, mitä kaikkea voisit tehdä markkinoinnissasi vuonna 2022. Voin auttaa sinua tunnistamaan sinun yrityksellesi sopivia keinoja tuoda esille omaa erinomaisuuttasi. Markkinoinnin tekeminen ei koskaan lopu ja keinoja on monia. Kannattaa kokeilla ja yrittää rohkeasti, mikä toimii juuri sinulle!

Haluatko lukea lisää vastaavasta aiheesta?

Moni markkinoinnin trendi on luonnollisesti sama kuin viime vuonna. Lue myös lisää aiheesta edellisestä kirjoituksesta markkinoinnin trendeihin liittyen:

Markkinoinnin trendit vuonna 2021

maija-leenan missio

Haluan auttaa pieniä ja keskisuuria yrittäjiä sekä yksinyrittäjiä löytämään oman tavan toimia alansa kilpailussa. Autan yrittäjiä yli 25 vuoden liiketoiminnan kehittämisen kokemuksella eri alojen yrityksistä. Sydäntäni lähellä ovat erityisesti tuotteistamisen, markkinoinnin ja myynnin kehittämisen haasteet ja mahdollisuudet.

Kysy rohkeasti lisää!

Maija-Leena Rissanen

Tutustu tai verkostoidu myös täällä: