Maaseudulla muhii bisnes - miten ponnistat maailmalle yrittäjänä maaseudulta?

Oletko haaveillut yrityksesi kasvusta ja miettinyt ehkä uusia liiketoimintoja omassa yrityksessäsi? Mutta mistä saada riittävästi resursseja, ts. rahaa, kehitystyöhön?

Maaseudulla muhii bisnes -kuuntele podcastina!

Kuuntele podcastina aihe. Käyn läpi millaisia kehitystukia on saatavilla yrityksille, joiden toiminta on maaseudulla.

Älä hämmästy, vaan kuuntele, mikä on maaseudun määritelmä!

Tee yrityskehityshaaveistasi totta

Oletko haaveillut yrityksesi kasvusta ja miettinyt ehkä uusia liiketoimintoja omassa yrityksessäsi? Mutta haaveet ovat törmänneet realiteetteihin kuten ei ole aikaa tai resursseja kehittää. Tässä kirjoituksessa hahmottelen erityisesti maaseudun yritysten kehittämiseen liittyviä mahdollisuuksia ja millaisia tukia on saatavilla yritysten kehittämiseen. Ja tosiaan Suomihan on melko agraari, sillä maaseudun määritelmä kattaa melkein pk-seudun ulkopuolella olevat ruutuasemakaavan ulkopuoliset alueet, eli valtaosaa rakkaasta kotimaastamme. Jos siis olet yrittäjänä tai sellaiseksi aikova ja yrityksesi sijaitsee ns. maaseudulla, luepa siis eteenpäin. Tässä kirjoituksessa hahmottelen mahdollisuuksiasi, miten maaseudun kehittämistukien avulla ponnistat maailmalle yrittäjänä maaseudulta. Puhun esimerkiksi maaseudun kehittämistuesta ja mitä sillä voi tehdä ja miten.

”Aattelepa ite omalle kohalles, millaista kehitystä voisit tehdä 20-30 tuhannella eurolla yrityksessäsi?”

Millaisia tukia on saatavilla yritysten kehittämiseen?

Erilaisia yritysten kehittämiseen liittyviä tukia ovat investointituet, maaseudun perustamistuet ja kokeilutuet. Kaikilla näillä on eri käyttötarkoitus, mutta se tarkoittaa, että erilaisissa elinkaaren vaiheissa voi yritys hakea tukea. Yritysten perustamista ja investointeja tuetaan, jotta maaseudulle syntyisi lisää yritystoimintaa ja työpaikkoja.

Tukea saadaksesi voit olla aloittava yritys tai yritys, joka on suuntaamassa toimintaa eri toimialalle tai erilaiseen liiketoimintamalliin, muutamia esimerkkejä mainitakseni. Ja vaikka kyseessä on maaseudun liiketoiminta, niin emme puhu maataloudesta. Tukien tarkoituksena on tuottaa maaseudullekin elävää yritystoimintaa ja laajentaa skaalaa kattamaan useita toimialoja.

Maaseutu.fi -sivustolla on hyvä yhteenveto, miten rahoituksia haetaan. Laitan alle kuvan hakemisprosessista.

Jos olet aloittava yrittäjä tai yrittäjä, joka on kehittämässä uudenlaista liiketoimintaa, voit saada perustamistukea. Tuen määrä voi olla 5000 – 35000 euroa. Tukea voit hyödyntää esimerkiksi

  • liiketoimintaan valmentavan neuvonnan ostamiseen
  • tuotekehityshankkeisiin
  • tuotannon pilotointiin
  • markkinointisuunnitelman laatimiseen
  • koemarkkinointiin
  • kansainvälistymisselvitykseen.

Mielestäni tämä on hieno tuki, sillä moni tukiraha tukee tuotekehitystä, mutta markkinointiin pitää repiä rahat jostain muusta. Perustamistuella voit hankkia asiantuntijapalveluja myös markkinointisuunnitelman laatimiseen.

Investointitukea haetaan tietysti erilaisiin investointeihin, mutta tukea saa myös investoinnin kannattavuusselvitykseen eli ennen varsinaista investointia tapahtuvaan ulkoisen asiantuntijan tekemään järkevyystarkasteluun.

Kokeilutukea voi saada esimerkiksi siihen, että valmistat koemielessä ensimmäisen erän tuotteita. Ja kokeilet siinä sopivaa valmistusmenetelmää.

Kannattaa vielä mainita yksi hieman erilainen keino tehdä uutta liiketoimintaa maaseudulla. Nimittäin yksi mahdollisuus ovat tällaiset erilaiset yritysryhmähankkeet, joissa haetaan yhteystyötä eri yritysten välillä. Myös tällaisille yritysryhmähankkeille voi hakea rahoitusta.

Maaseudun rahoitusoppaan, josta saat tietoa siitä, miten maaseudun kehittämistukien avulla ponnistat maailmalle yrittäjänä maailmalle, voit löytää täältä:

https://issuu.com/maaseutuverkosto/docs/yritysrahoitusopas_julkaisu

Miten hakea yrityksen kehittämiseen tukea?

Olitpa aloittava yrittäjä tai toimintaasi uudelleen suuntaava, niin tarvitset hakemustasi varten uuden liiketoimintasuunnitelman, jossa kerrot hankkeesi näkymistä. Yhtenä kriteerinä on, että kaavailtu liiketoiminta tarjoaa tulevaisuudessa elannon ainakin yhdelle täysipäiväiselle tekijälle. Toinen selkeä kriteeri on, että liiketoiminnan pitää olla laajempaa, pelkkä paikallinen liiketoiminta ei riitä. Tällä halutaan estää epäterve yhden osapuolen tukeminen paikallisesti ja edistää siis oikeaa kilpailua.

Itse tukihakemukseen tarvitset lisäksi vielä suunnitelman siitä, kuinka mahdollista tukea on tarkoitus käyttää. Kun liiketoimintasuunnitelmasi on valmis, voit ryhtyä pohtimaan, millainen asiantuntija-apu auttaisi suunnitelmasi toteuttamisessa yrityksesi ensimmäisinä vuosina.

Jaa kehittämistarpeet sopiviksi kehityskokonaisuuksiksi. Jokaisella kokonaisuudella tulisi olla selkeä sisältö, kesto ja arvioitu hinta. Mietit siis, minkälaisen asiantuntijan tarvitset, miten moneksi päiväksi ja paljonko neuvontapäivä voisi maksaa.

Yrityksesi kehittämiskokonaisuuksia voivat olla esimerkiksi:

  • Liiketoimintavalmennus, tai sparraus, joka kestää koko yrityksesi perustamisjakson ajan (esimerkiksi mainitut 1–3 vuotta). Arvelet, kuinka usein tarvitset neuvojaa, mentoria tai konsulttia sparraamaan kehitystyötäsi.
  • Tuotekehitys- tai palvelumuotoiluhanke, jolla määrität tuotteesi tai palvelusi.
  • Valmistuksen pienimuotoinen kokeilu tai tuote/palvelupilotti.
  • Suunnittelemasi palvelun testaus.
  • Digitaalinen toiminnanohjaus, logistiikka, myynti, markkinointi ja asiakaspalvelu.
  • Markkinointisuunnitelman laatiminen.
  • Koemarkkinointi, jolla keräät tietoa, toimivatko markkinointisuunnitelman toimenpiteet.
  • Laatujärjestelmän laatiminen ulkopuolisen asiantuntijan avulla.
  • Kansainvälistymisselvitys, ehkäpä tuotteellasi/palvelullasi on vientipotentiaalia?

Yllä olevat toimet kannattaa aikatauluttaa valitulle aikataululle, esimerkiksi 3 vuotta.

Mihin pitää varautua, jos lähtee oikeasti kehittämään yritystä

Yrityksen kehittäminen vaatii pitkäjänteistä ajattelua. Tuen hakeminen vaatii liiketoiminta- ja/tai investointisuunnitelman laatimista. Jo tässä vaiheessa on hyvä käyttää asiantuntijaa apuna. Tyypillisesti tukien maksatusideana on se, että ensiksi niihin liittyvät toimet pitää maksaa itse ja sitten vasta toteutuneiden kulujen perusteella voit hakea myönnettyä tukea.

Yksi selkeä uusi asia voi yrittäjälle olla, että kun osana tukea on myös oman ajan käyttö osana kehitystyötä, niin sinulla tulee olla riittävä ajankäytön seuranta olemassa, että voit todentaa oman ajankäyttösi.  Luonnollisesti talousjärjestelmässäsi tulee pystyä seuraamaan juuri tähän hankkeeseen tulevia kuluja. Kehitysprojektin hallinta, seuranta ja raportointi ovat myös olennainen osa kehitystyötä ja tuen maksatukseen liittyvää tekemistä.

Eli jonkin verran byrokratiaa tulee kuvioihin. Mutta Jope Ruonansuun sanoin voisi sanoa, että ”Aattelepa ite omalle kohalles” mitä kaikkea voisit kehittää, jos käytössäsi olisi 20-30 tuhatta euroa ja voisit ostaa ulkoisia asiantuntijapalveluja yrityksesi kehittämiseksi? Kannattaa siis ottaa selvää!

Kysy lisää, jos kiinnostaa saada asiantuntija-apua kehitystoimiisi! Voin myös kartoittaa puolestasi millaisia tukia olisi tarjolla juuri sinun yrityksesi kehitystarpeisiin ja auttaa myös itse rahoituksen hakemisessa.

 

Kannattaa myös pitchata omaa uutta liikeideaasi oman alueesi ELY- ja/tai Leader -koordinaattorille.

Oman alueesi ELY ja Leader -yhteystiedot löydät täältä:

https://www.ruokavirasto.fi/tietoa-meista/yhteystiedot/hae-kumppanit/

Haluatko lukea lisää vastaavasta aiheesta?

Autan mielelläni sinua yrityksesi kehittämisessä, esimerkiksi liiketoimintasuunnitelman laatimisessa, hankesuunnitelman ideoinnissa ja itse rahoituksen hakemisessa.

Voit tutustua aiheisiin aikaisemmissa kirjoituksissani:

Miten pieni yritys voi tehdä kansainvälistä liiketoimintaa?

Aloittavan yrityksen muistilista -yrityksen perustaminen

Kuinka kirjoittaa hyvä liiketoimintasuunnitelma?

 

maija-leenan missio

Haluan auttaa pieniä ja keskisuuria yrittäjiä sekä yksinyrittäjiä löytämään oman tavan toimia alansa kilpailussa. Autan yrittäjiä yli 25 vuoden liiketoiminnan kehittämisen kokemuksella eri alojen yrityksistä. Sydäntäni lähellä ovat erityisesti tuotteistamisen, markkinoinnin ja myynnin kehittämisen haasteet ja mahdollisuudet.

Kysy rohkeasti lisää!

Maija-Leena Rissanen