Helmikuun Haaste
Kuinka laatia toimiva markkinointisuunnitelma yrityksellesi 10 päivässä
Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!
PÄIVÄN 4 TEHTÄVÄ

Maija-Leena Rissanen
Miten erottaudut oman alasi kilpailussa?
Intro
Tuntuuko sinusta, että markkinointisi ei tuota selkeästi hyötyä? Tai tulee markkinoitua lähtökohtaisesti liian vähän? Jotain pitäisi tehdä, mutta ideat ovat hukassa ja ei aina keksi mitä tehdä?
Markkinointi ei ole rakettitiedettä, vaan selkeällä tavoitteellisella suunnittelulla voit saada paljon aikaan pienilläkin resursseilla.
Osallistu 10 päivän markkinoinnin suunnittelun haasteeseen ja voita itsellesi oma markkinointisuunnitelma itse laadittuna!
Alla päivän 4 tarina ja tehtävä.
”Kilpailu on aina hyvä asia. Se pakottaa meidät tekemään parhaimpamme. Monopoli tekee ihmisistä tyytyväisiä keskinkertaisuuteen.”– Nancy Pearcy”
#4: Tunnista oma erinomaisuutesi ja mieti erottaudut kilpailussa
On harvoja aloja, joissa ei ole laisinkaan kilpailua. Arjen tiimellyksessä harvalla meistä on aikaa ja tarmoa tehdä syväluotaavia kilpailija-analyyseja tai miettiä miten erottaudumme itse kilpailussa. Kuitenkin on tärkeää ymmärtää oma erilaistuminen ja ne mahdollisuudet, miten voit olla omaleimainen hyvinkin kilpailuilla aloilla.
Päivä 4:n teema on siis kilpailija-analyysi.
Videolla olen hahmottanut kilpailija-analyysin tekoa: https://www.facebook.com/arcticideas/videos/602358133848291/
Päivän numero 4 tehtävä kuuluu:
Päivän numero 4 tehtävä kuuluu:
Tunnista oma erinomaisuutesi ja missä voit olla erilainen kuin kilpailijasi.
Katsasta pahimpia/parhaimpia kilpailijoitasi: valitse esim. 3-5 yritystä, joiden toiminta on samankaltaista kuin omasi.
- Käy heidän kotisivuilla ja Facebookissa ja tutki, mitä he viestivät omille asiakkailleen. Kirjaa ylös hienot ideat ja puutteet. Jos jaksat, tutki myös Instagram, jos yrityksellä on se aktiivisessa käytössä.
- Tutki taloustietoja Finderista.
Käytyäsi läpi nämä, mieti, mitä voit itse oppia ja mitä parantaa omassa toiminnassasi. Mieti ja kirjaa, missä olet erilainen kuin tutkimasi yritykset.
Ja jos tarmoa jäi, niin mieti, onko joku muu yritys, jonka toimintamallia voisit kokeilla (vaikka siis ei olisikaan suora kilpailija). Tee sama analyysi kuin yllä ja opi.