5 myyttiä markkinoinnista

Jos pitäisi mainita yksi haaste, mikä yrittäjillä on, niin se olisi yli kaiken markkinointi. Teetkö oikeita asioita markkinoinnin suhteen ja saatko tuloksia? Väitän, että kaikille löytyy oma tapa tehdä markkinointia niin, että siitä on hyötyä yritykselle taloudellisesti.

Maija-Leena Rissanen

Väite: Markkinointi on #1 haaste kaikille yrittäjille

Jos pitäisi mainita yksi haaste, mikä yrittäjillä on, niin se olisi yli kaiken markkinointi. Joko sitä koetaan tehtävän liian vähän, ei tehdä ollenkaan tai koetaan, että omaa hommaa on vaikea markkinoida. Markkinoinnin tehokkuus puhututtaa, eli teetkö oikeita asioita markkinoinnin suhteen ja saatko tuloksia. Niin tai näin, markkinointiin yritykset ja yrittäjät voisivat satsata aikaa, ajatuksia ja jopa rahaakin enemmän. Väitän, että kaikille löytyy oma tapa tehdä markkinointia niin, että siitä on hyötyä yritykselle taloudellisesti.

Markkinoinnin tehtävä on tuoda esille yrityksen tuotteita ja palveluja, jotta asiakkaat osaavat valita monista vaihtoehdoista itselleen parhaimman. Harva meistä on niin onnekkaassa tilanteessa, että palvelujamme ei tarvitse markkinoida. On perinteinen fakta, että myynti on helpompaa olemassa olevalle asiakkaalle kuin uudelle, mutta yrityksesi kasvua varten tarvitset todennäköisesti niitä uusiakin asiakkaita. Eli tarvitset markkinointia.

Listaan muutaman markkinoinnin myytin, joihin törmään yrittäjien kanssa työskennellessä. Onko joku näistä ajatuksista myös sinun esteesi sille, että markkinointiin satsaaminen tuntuu vaikealta? Ratkon näitä asioita yhdessä yrittäjien kanssa asiantuntijatyössäni yksilöllisesti yrittäjän tarpeiden mukaan. Yhteistyömme tuloksena sinäkin yrittäjänä voit ymmärtää, teetkö oikeita asioita markkinoinnin suhteen ja saatko tuloksia.

”Tehtaassamme valmistamme huulipunia. Markkinoinnissamme myymme toivoa.” -Peter Nivio Zarlenga

Myytti #1: Markkinointi vie kohtuuttomasti aikaa

Jollei sinun oma toimialasi ole juuri markkinoinnin palvelut, niin moni varsinkin pieni yrittäjä kokee, että markkinointi vie kohtuuttomasti aikaa. Kokemuksestani tiedän, että moni yrittäjä suorastaa laistaa tästä tehtävästä, ja markkinoi, jos ehtii tai viitsii.

Väittäisin kuitenkin, että markkinointi EI VIE kohtuuttomasti aikaa, kun sinulla on selkeä suunnitelma ja tiedät, mitä sinun kannattaa tehdä.

Tällöin kun markkinointisi tukee yrityksesi strategiaa ja sinulla on punainen lanka, esim. markkinoinnin vuosikello käytettävissäsi, markkinointi on vain toteuttamista vailla. Voit tuottaa sisältöä etukäteen ja ajastaa sitä valmiiksi sopiviin ajankohtiin tarpeiden mukaan. Pitemmän aikajänteen viestinnän pohtiminen auttaa usein myös viestin perille menemistä sekä johdonmukaisen brändin rakentumista.

Voit lisäksi hyödyntää työkaluja, joilla julkaiset yhdellä työistunnolla useaan kanavaan.

Pyörää ei myöskään tarvitse keksiä joka kerran uusiksi. Kun sinulla kertyy jo julkaistua vanhempaa materiaalia, voit hyödyntää sitä uudistamalla. Ideoita voi soveltaa erilaisiin sisältöihin loputtomasti toistamalla. Sanotaan, että viestiä pitää toistaa 7 kertaa ennen kuin se menee perille. Se on melko lohdullinen ajatus, jos joskus ideasampo ehtyy.

Myytti #2: Markkinointi on kallista

Väitteeseen markkinoinnin kalleudesta vastaan ”kyllä ja ei”.

Mielikuva markkinoinnin kalleudesta on sekä totta että tarua. Isolla markkinointibudjetilla voit saada nopeasti näkyvyyttä, mutta väittäisin, että sitkeys ja johdonmukaisuus on tärkeää. Jos joudut ostamaan kaiken ulkopuoliselta toimijalta, voit joutua pulittamaan pitkän pennin. Tällöin kuitenkin avainasemassa on asettaa selkeitä tavoitteita ja seurata niitä. Voit tehdä järkeviä päätöksiä markkinoinnin investoinneista, kun sinulla on tavoitteita ja seuraat niitä oikeasti. Kokemuksestani sanon, että tämä on se sudenkuoppa, mihin moni uppoaa. Rahaa laitetaan ulkopuoliseen markkinointiin, mutta ei sitten oikeasti seurata tuloksia. Yksi markkinoinnin tehostamisen keino onkin asettaa laadullisia ja numeraalisia tavoitteita, niin markkinoinnin investoinnit kohdistuvat paremmin.

Jos pystyt tekemään itse markkinointiasi, säästät tietysti ison rahan. Mutta jos sisällön tuotanto ja markkinoinnin ideointi on yhtä tuskaa, niin kannattaa pohtia, olisiko käyttäisitkö aikaasi paremmin esimerkiksi keskittymällä myyntitoimiin ja omaan ydintekemiseesi ja jättämällä markkinointi ammattilaiselle?

Myytti #3: Somettaa pitää joka päivä

Yleisin harha on, että on pakko somettaa JOKA PÄIVÄ ja jopa mielellään välillä useampaan kertaan.

Vastaan, että ei todellakaan tarvitse somettaa joka päivä.

Tämä on yksi myytti, joka kaipaa ravistelua. Ensimmäinen ja tärkein asia, jota pitää miettiä on, missä sinun asiakkaasi ovat? Tänä päivänä kaikki ovat jossain somessa, enemmän tai vähemmän. Kuluttajatuotteiden ja -palvelujen osalta arvelen, että voit hyvinkin tavoittaa ostavaa yleisöä somesta ja on tärkeää näkyä siellä. Yritysasiakkaiden osalta voit saada parempaa tulosta suoramarkkinoinnilla, suoramyynnillä ja sillä, että kotisivusi tarjoavat riittävät tiedot potentiaalisille asiakkaillesi.

Ravintola, joka julkaisee päivän menun tai viikon ruokalistan, varmaan hyötyy, erityisesti, jos sillä on yleisöä, joka seuraa yritystä somessa. Kampaaja voi innostaa asiakkaitaan julkaisemalla hemaisevia työkuvia. Asiantuntija voi rakentaa osaamisprofiiliaan postaamalla työhönsä liittyviä asioita.

Jokapäiväisen somettamisen harhan vallassa moni postaa kaikkea kivaa sisältöä, mutta haluaisin oikeasti saada tietää, kuinka paljon maksavia asiakkaita sieltä tulee. Eli kannattaa mitata, miten käytetty someaika korreloi tulovirtojen kanssa.

Tämä sanottuna, en myöskään ole sitä vastaan, että näyt somessa. Kuulutan vain järkevyyttä, oman tilanteen, omien resurssien arviointia sekä suunnitelmallisuutta tässäkin. Oikeilla työkaluilla ja suunnitelmalla tämäkään tehtävä ei ole mahdoton. Oikea sometusväli riippuu omista tavoitteistasi.

Itselleni some on osoittautunut jäänsärkijäksi, eli kun tapaan uusia ihmisiä työnpuitteissa (useimmiten toisia yrittäjiä), osa on voinut jo törmätä omaan yritykseeni ja tunnistaa minut.

Myytti #4: Jos et ole teknisesti taitava, niin digimarkkinointi on vaikeaa

Kyllä ja ei.

On itsestään selvää, että aikaa tuhrautuu valtavasti markkinointiin ja erityisesti näihin erilaisiin digimarkkinoinnin työkaluihin, jollet ole opetellut käyttämään niitä säännöllisesti. Siinä on yksi asia, mikä puoltaa asiantuntijan ottamista markkinointiin eli tekemisen ulkoistamista.

Jotta et maksa turhasta, niin suosittelen perehtymistä markkinoinnin työkaluihin sen verran, että ymmärrät mitä niillä voi tehdä ja että uskallat ainakin kysellä palveluntuottajalta aiheesta. On lähtökohtaisesti helpompaa ostaa palveluja, kun tiedät, mitä ostat ja miksi.

Jos teet itse markkinointiasi, niin väitän, että moni palvelu on tehty tänä päivänä käyttäjäystävälliseksi. Eli kynnys kokeilla on alhainen. Kaikissa palveluissa on erikseen ohjesivustoja, joten voit tutkia niitä, jos sinua arveluttaa kokeilla itse. Suosittelen myös YouTubea, sieltä taatusti löydät (ainakin englannin kielellä) opastusvideoita mitä ihmeellisimmistä markkinoinnin työkaluista. Tietoa tänä päivänä löytyy (ilmaiseksi). Itse käännyn ongelmatilanteissa aina YouTubeen, sieltä saan yleensä vastauksen pulmaan kuin pulmaan. Pitää vaan osata kysyä!

Myytti #5: Kaikki näkyvyys on hyväksi

Kun poliitikko rypee mediamylläkässä, tapana on usein sanoa, että kaikki näkyvyys on hyväksi.

Yrityksen markkinoinnin osalta väittäisin, että kaikki näkyvyys EI OLE hyväksi.

Brändin rakentaminen ei tapahdu yhdessä yössä. Mutta paha näkyvyys voi tuhota hyvänkin brändin nopeasti. Somen puskaradiot teilaavat yrityksen tai yrittäjän. Onneksi ehkä meidän pienten yrittäjien osalta tällainen kohu on harvinaista. Mutta painottaisin viestiäni siitä, että oman yrityksen viestintä ja markkinointi kannattaa rakentaa johdonmukaisesti. Sisällön kannattaa olla jotenkin omaan yrittämiseen ja palveluihin ja tuotteisiin liittyvää.

Suunnitelman lähtökohtana kannattaa olla sinun omat tavoitteesi yrittämisesi ja yrityksesi suhteen. Millaisen brändin haluat rakentaa yrityksellesi? Mihin brändi perustuu? Minkälaisia arvoja viestit toiminnallasi? Johdonmukainen suunnitelmallisuus ja toisto vievät sinua eteenpäin tavoitteisiisi.

Jatkuvat auringonpaistekuvat ja rannalla lököttely somessa ei ole yritysviestintää, paitsi jos olet Sara Sieppi ja mainostat uutta kynsilakkaa varpaissasi tms. Toisaalta kivat aurinkoiset kuvat tuskin haittaavat, mutta eivät ne tuo välttämättä sinulle sopivia asiakkaita, etenkin jos toimit yritysmarkkinoilla.

Edellä listasin tavanomaisimmat myytit markkinoinnista. Aina on kuitenkin hyvä päättää pohdiskelu siihen, mitä sitten voit tehdä oikeassa elämässä, jotta myytit eivät ohjaisi markkinointiasi. Miten pärjäät siis pienen yrityksen markkinoinnissa ja digimarkkinointiviidakossa?

Miten pärjäät digimarkkinointiviidakossa?

Myyttien miettimisessä päädyin pohtimaan kysymystä, miten pieni yrittäjä pärjää digimarkkinointiviidakossa ja perinteiseen tapaan vedän yhteen kirjoitukseni loppuun muutaman selkeän ohjeen, joita sinun kannattaa harkita, kun mietit omaa diginäkyvyyttäsi:

  1. Laadi strateginen markkinointisuunnitelma, joka tukee yrityksesi tavoitteita. Hyvä markkinointisuunnitelma auttaa fokusoimaan markkinoinnin tekemiset ja vähentää päivittäisen markkinointityön määrää, kun suuntaviivat, ideat ja yrityksen vuosikello on tunnistettu. Mieti myös tässä kohden, millä resursseilla ja milloin markkinointia on hyvä tehdä. Selkeä suunnitelma auttaa tunnistamaan, teetkö oikeita asioita markkinoinnin suhteen ja saatko tuloksia, kuten olet määritellyt.
  2. Pitemmän aikajänteen sisällöntuotanto ja postausten, blogikirjoitusten, uutiskirjeiden tms.
  3. Suunnittele sisältöä yrityksesi sesonkien mukaan. Tee teema kampanjoita, joita voit hyödyntää useasti. Seuraa tuloksia ja kehitä viestintääsi.
  4. Tee omaa juttuasi, älä tyydy pelkästään kopioimaan muita!
  5. Valitse kanavat, joissa toimit ja keskity niihin. Ei ole järkevää heilua kaikkialla. Seuraa tuloksia.
  6. Hyödynnä julkaisutyökaluja, esimerkiksi somepostausten suunnittelu ja ajastus, uutiskirjeohjelmat/palvelut.
  7. Seuraa trendejä, mikä toimii alallasi.
  8. Muista tykkääminen ei ole kauppa! Älä postaa pelkästään sen takia, että ”se on tehtävä”. Aseta tavoitteita, karsi turhaa, keskity.
  9. Toista, toista, toista! Hyödynnä hyvää sisältöä eri kanavissa (mahdollisesti muokattuna). Markkinointiviestintä perustuu toistoon. Vaikka asiat ovat sinulle itsestään selviä, niin aina löytyy uusia potentiaalisia asiakkaita, jotka eivät ole kuulleetkaan sinusta. Muista tuoda esille perusjuttujasikin, ei kaikki sinua ja yritystäsi kuitenkaan tunne.
  10. Ole johdonmukainen. Tuo esille yritykseesi ja tuotteisiisi tai palveluihisi liittyvää sisältöä. Kivat auringonnousukuvat ovat viihdettä, eivät välttämättä tuo asiakkaita (ainakaan yritysasiakkaita).
  11. Kerro tarinoita! Esimerkit, asiakastarinat, muut viitetarinat jäävät paremmin mieleen kuin pelkkä mainosteksti. Uskalla olla itsesi näköinen yrittäjä ja yritys.
  12. Pyydä asiantuntijaa avuksi! Suomalaisilla on edelleen pärjäämisen eetos, ”ei tarvitse auttaa!”. Ole sinä moderni ja hoksaa hyödyntää ammattilaisia kysymällä apua ja ideoita.

Markkinointi on kestoteema, jota et koskaan voi opiskella liikaa!

Blogissani markkinointi on kestoteema, jota käsittelen toistuvasti. Tuon esille vinkkejä ja keinoja tehdä markkinoinnistasi helpompaa ja tavoitteellisempaa.

Jos haluat pohtia, miten tekisit itsellesi esimerkiksi toimivan markkinointisuunnitelman, niin tutustu kirjoitussarjaan:

Helmikuun haaste – Kuinka laatia toimiva markkinointisuunnitelma yrityksellesi 10 päivässä

 

Jos haluat tietää, mikä on tärkeää markkinoinnissa vuonna 2022, tutustu:

Markkinoinnin trendit vuonna 2022

 

Jos koet ideapulaa markkinoinnissasi, lue:

Vinkkejä ideoiden keräämiseksi markkinointiin

maija-leenan missio

Haluan auttaa pieniä ja keskisuuria yrittäjiä sekä yksinyrittäjiä löytämään oman tavan toimia alansa kilpailussa. Autan yrittäjiä yli 25 vuoden liiketoiminnan kehittämisen kokemuksella eri alojen yrityksistä. Sydäntäni lähellä ovat erityisesti tuotteistamisen, markkinoinnin ja myynnin kehittämisen haasteet ja mahdollisuudet.

Kysy rohkeasti lisää!

Maija-Leena Rissanen

Tutustu tai verkostoidu myös täällä: